18 september 2024

Lancia lanceert de elektrische Ypsilon

Je zou het tegenwoordig haast vergeten maar Lancia bestaat nog altijd. Evenals de meeste Italiaanse autofabrikanten zoals Ferrari en Alfa Romeo heeft ook Lancia een rijke historie met bijzondere modellen. Van technische hoogstandjes tot fantastische ontwerpen en een waardig rally-verleden. Daar is tegenwoordig bijzonder weinig van over. Het merk was op sterven na dood en heeft nog lange tijd krampachtig geprobeerd de eeuwenoude Lancia Ypsilon aan de man te brengen in thuisland Italië. Gelukkig valt Lancia tegenwoordig onder de Stellantis-vlag en die durft nog een poging te wagen. Het heeft er voor gezorgd dat Lancia terug komt en wel met een elektrisch versie van de Ypsilon.

Nieuwe strategie Lancia

Net als bij Alfa Romeo heeft Stellantis ook grootse plannen met Lancia. Nu kennen we deze grootspraak natuurlijk van de beide merken al enkele jaren maar onder de Stellantis-vlag en diens portemonnee zou het deze keer toch best eens een kans van slagen kunnen hebben. Maar hoe wil het omvangrijke autoconcern Lancia dan weer terugbrengen naar het front? Het merk richtte zich in het verleden vooral op volume. Oftewel, kleinere marges en inspelen op massa. Dat wil men bij het Italiaanse merk veranderen door de focus te verleggen naar kwaliteit en het verhogen van de winstmarges. Tevens wordt de koers verlegd naar elektrisch. Met een elektrische Ypsilon wil men het premiumsegment betreden, als een alternatief bijvoorbeeld voor de Mini Cooper of Audi A1 e-tron. In 2026 moet er een compacte crossover verschijnen en in 2028 zal een nieuwe hatchback worden uitgerold. Daarnaast investeert het merk in zo'n 100 nieuwe verkooppunten in 60 Europese steden. Dit zullen geen directe Lancia dealers worden maar een gedeeld verkooppunt met de andere merken binnen de Stellantis groep. Ook het andere Italiaanse merk Alfa Romeo heeft soortgelijke strategische plannen.

Een blauwe elektrische Lancia Ypsilon staat op een parkeerdek

Lancia Ypsilon

Met alleen meer winst per auto kom je er tegenwoordig niet. De technologie staat niet stil en ook Lancia moet aan de bak om bij te blijven. Gelukkig kan Lancia dankbaar gebruik maken van de kennis, kunde en aandrijvingen in de Stellantis-schappen en zich zodoende gaan richten op het produceren van elektrische auto's. Te beginnen dus met de Ypsilon Electric, waarvan overigens ook een hybride variant wordt uitgebracht. De nieuwe Ypsilon herken je meteen aan de Lancia-'calice': drie elegant oplichtende led-strips aan de voorzijde van de auto die samen het beeld oproepen van een wijnkelk en je op elke Lancia-grille terug ziet. De ringvormige led-achterlichten doen meteen denken aan de grote ronde achterlichten van de Lancia Stratos.


De premium hatchback haalt volgens de fabrikant een bereik van 400 km, mede dankzij een 48 kWh grote batterij. Het heeft een 156 pk sterke elektromotor. In ruim 8 seconden snelt hij naar de 100 km/uur. Aan boord bevindt zich een lader van 7,4 kW als ook een Mode 3 laadkabel. Aan de snellader kan hij tot maximaal 100 kW laden. De prijs voor dit moois begint vanaf € 35.400. Een uitgebreidere Ypsilon LX is er vanaf € 38.400 en de duurste uitvoering is de Edizione Limitata Cassina die voor een bedrag vanaf € 39.400 van eigenaar verwisselt.

Deel het bericht

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen