11 juni 2022

Lightyear 0 gaat eindelijk in productie!

Na ruim 3 jaar geduld is de auto van de Nederlandse trots dan eindelijk daar. De Lightyear One is omgedoopt naar Lightyear 0 en gaat eindelijk in productie. In de basis lijken de verschillen met de in 2019 gepresenteerde conceptauto minimaal. De auto is nog altijd zo'n 5 meter lang en volgehangen met zonnepanelen. De range belooft meer dan 700 km te zijn. Toch zal de oplettende lezer de nodige verschillen kunnen herkennen.

Lightyear 0 met geïntegreerd zonnepanelendak

Om als zakelijke rijder en ondernemer in Nederland te profiteren van de MIA/Vamil regeling dient de elektrische auto in kwestie te zijn uitgerust met geïntegreerde zonnepanelen. Dat zijn er helaas nog niet zoveel. We kennen onder andere de Hyundai Ioniq 5 en de Toyota bZ4X. Nu kan ook Lightyear zich aan dit rijtje toevoegen. De Lightyear 0 is uitgerust met de nodige zonnepanelen. Volgens het Nederlandse merk moeten deze zonnepanelen goed zijn voor 70 kilometer extra range per dag. Sterker nog, Lightyear vermeld trots dat je het in de zomermaanden prima af kan zonder de auto op te laden. De zonnestroom volstaat. Dat geldt overigens niet alleen voor de landen met overwegend veel zon maar ook in Nederland moet zomers twee maanden elektrisch rijden zonder op te laden mogelijk zijn. 

Actieradius Lightyear 0

Deze harde claims maak je als autofabrikant uiteraard niet zomaar. En natuurlijk is 70 kilometer niet voldoende voor een ritje naar Frankrijk. Daarom is de Lightyear 0 ook uitgerust met een accupakket. Van 60 kWh om precies te zijn. Hiermee moet een range van 625 kilometer WLTP mogelijk zijn. En ja, daar komt de zonnestroom nog bovenop. Een accupakket van 60 kWh is naar huidige maatstaven niet bijzonder groot. Toch weet de auto een flinke range te halen. Dat is mede te danken aan de ontzettend lage Cw-waarde van slechts 0,19. Daarmee pakt Lightyear tevens het record af van Mercedes, die eerder claimden dat de Mercedes EQS met een Cw-waarde van 0,20 de auto met de laagste Cw-waarde ter wereld was. Dankzij de compacte accu is het gewicht ook uiterst positief. De auto weegt slechts 1.575 kg. Da is ruim 1.000 kg minder dan de eerder genoemde Mercedes EQS.

De Lightyear 0 is niet goedkoop

Lightyear lijkt van de gelegenheid gebruik te maken door de auto direct te voorzien van een facelift. Niet alleen krijgt de auto een nieuwe naam maar ook een nieuwe voor- en achterbumper, nieuwe koplampen en nieuwe achterlichten. Ook zijn er nu deurgrepen en zijn de cameraspiegels lager geplaatst. Dit alles heeft z'n prijs. In het verre verleden sprak Lightyear nog over een prijs van ongeveer 120.000 euro. In de praktijk lijkt de auto nog een heel stuk duurder te zijn. De Lightyear 0 kost namelijk minimaal 250.000 euro (!). Voor dat geld ontvang je 1 van de 946 exemplaren die gebouwd gaan worden. Vervolgens streeft het merk naar een goedkopere instapper. Deze komt waarschijnlijk in 2024 op de markt.

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen