11 juni 2022

Lightyear 0 gaat eindelijk in productie!

Na ruim 3 jaar geduld is de auto van de Nederlandse trots dan eindelijk daar. De Lightyear One is omgedoopt naar Lightyear 0 en gaat eindelijk in productie. In de basis lijken de verschillen met de in 2019 gepresenteerde conceptauto minimaal. De auto is nog altijd zo'n 5 meter lang en volgehangen met zonnepanelen. De range belooft meer dan 700 km te zijn. Toch zal de oplettende lezer de nodige verschillen kunnen herkennen.

Lightyear 0 met geïntegreerd zonnepanelendak

Om als zakelijke rijder en ondernemer in Nederland te profiteren van de MIA/Vamil regeling dient de elektrische auto in kwestie te zijn uitgerust met geïntegreerde zonnepanelen. Dat zijn er helaas nog niet zoveel. We kennen onder andere de Hyundai Ioniq 5 en de Toyota bZ4X. Nu kan ook Lightyear zich aan dit rijtje toevoegen. De Lightyear 0 is uitgerust met de nodige zonnepanelen. Volgens het Nederlandse merk moeten deze zonnepanelen goed zijn voor 70 kilometer extra range per dag. Sterker nog, Lightyear vermeld trots dat je het in de zomermaanden prima af kan zonder de auto op te laden. De zonnestroom volstaat. Dat geldt overigens niet alleen voor de landen met overwegend veel zon maar ook in Nederland moet zomers twee maanden elektrisch rijden zonder op te laden mogelijk zijn. 

Actieradius Lightyear 0

Deze harde claims maak je als autofabrikant uiteraard niet zomaar. En natuurlijk is 70 kilometer niet voldoende voor een ritje naar Frankrijk. Daarom is de Lightyear 0 ook uitgerust met een accupakket. Van 60 kWh om precies te zijn. Hiermee moet een range van 625 kilometer WLTP mogelijk zijn. En ja, daar komt de zonnestroom nog bovenop. Een accupakket van 60 kWh is naar huidige maatstaven niet bijzonder groot. Toch weet de auto een flinke range te halen. Dat is mede te danken aan de ontzettend lage Cw-waarde van slechts 0,19. Daarmee pakt Lightyear tevens het record af van Mercedes, die eerder claimden dat de Mercedes EQS met een Cw-waarde van 0,20 de auto met de laagste Cw-waarde ter wereld was. Dankzij de compacte accu is het gewicht ook uiterst positief. De auto weegt slechts 1.575 kg. Da is ruim 1.000 kg minder dan de eerder genoemde Mercedes EQS.

De Lightyear 0 is niet goedkoop

Lightyear lijkt van de gelegenheid gebruik te maken door de auto direct te voorzien van een facelift. Niet alleen krijgt de auto een nieuwe naam maar ook een nieuwe voor- en achterbumper, nieuwe koplampen en nieuwe achterlichten. Ook zijn er nu deurgrepen en zijn de cameraspiegels lager geplaatst. Dit alles heeft z'n prijs. In het verre verleden sprak Lightyear nog over een prijs van ongeveer 120.000 euro. In de praktijk lijkt de auto nog een heel stuk duurder te zijn. De Lightyear 0 kost namelijk minimaal 250.000 euro (!). Voor dat geld ontvang je 1 van de 946 exemplaren die gebouwd gaan worden. Vervolgens streeft het merk naar een goedkopere instapper. Deze komt waarschijnlijk in 2024 op de markt.

Een groene elektrische Renault 5 E-Tech Five staat model
door Mindert Westra 6 juni 2025
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Voorkant van de Ford Exoplorer EV vanaf de zijkant gezien
door Mindert Westra 5 juni 2025
Om zijn strategie kracht bij te zetten brengt Ford zijn Explorer SUV steeds goedkoper naar de markt. Hoe doet de Amerikaanse fabrikant dat?
De ge-upgrade Tesla Model Y (2025) rijdt in de bergen met een mooi blauwe lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 16 mei 2025
Eind 2024 bracht Tesla een upgrade uit van de populaire Model Y. Wat zijn de ervaringen tot nu toe van de hernieuwde uitgave?
Een wit doek beschermt tegen zonlicht bij een blauwe lucht
15 mei 2025
Zonneschermen zijn handig bij fel tegen zonlicht. Maar welke bescherming biedt het voor je auto?
Lees meer artikelen