Blog Layout

dec. 21, 2021

NIO ET5 | na Noorwegen nu ook in Nederland

Nieuwkomer NIO heeft een nieuwe elektrische sedan gepresenteerd, de ET5. Goed nieuws: de auto komt ook naar Nederland.
Het Chinese merk is al eventjes actief als fabrikant van volledig elektrische auto's. Het kan zijn dat je nog nooit van het merk hebt gehoord hebt. In Europa is het merk wel aanwezig maar op dit moment alleen in Noorwegen. Daar moet dus met de komst van de ET5 verandering in gaan komen.

NIO ET5 highlights

  • Volledig elektrisch
  • Actieradius tot 700 kilometer (CLTC)
  • 75 kWh en 100 kWh accupakket
  • 150 kWh batterij met 1.000 km bereik in aantocht
  • 170 kW max. laadvermogen (DC)
  • Optioneel 22 kW on board AC-lader
  • Achterwiel- of vierwielaandrijving 

Elektrische sedan

Terwijl vrijwel iedere autofabrikant het modellengamma druk aan het uitbreiden is met elektrische crossovers, is er slechts een handjevol merken die een elektrische sedan in de prijslijsten heeft staan. De bekendste is misschien wel de Tesla Model 3. Maar ook de BMW i4, Mercedes EQE zijn heuse sedans. Aan de bovenkant van de markt staan ook nog de Audi e-tron GT, Porsche Taycan en Lucid Air. Oh ja, en binnenkort de Lightyear One met Nederlands sausje.


Een elektrische crossover of SUV is een logische keuze voor een fabrikant. De carrosserievorm is helemaal hip en er is lekker veel ruimte voor de accu's. Bovendien zijn crossovers en SUV's al relatief zwaar dus die laatste paar kilo's kunnen er ook nog wel bij. Soms lijkt het er dan ook op dat de sedan op zijn retour is. Daar denkt NIO helemaal anders over. Dit merk aanschouwde het succes van de Tesla Model 3 en wenst dat graag dunnetjes over te doen.

NIO ET5: een Tesla Model 3 kopie?

In het ontwerp zien we duidelijk de nodige invloeden van de Tesla Mode 3. De daklijn, enorme voorruit en voorzijde doen direct denken aan het Amerikaanse merk. Ook de doorlopende achterlichten zijn stiekem best herkenbaar als de achterlichten van een Porsche. Al weet NIO er een leuke eigen naam aan te geven in de vorm van IlliumBlade. In het interieur zien we ook de nodige invloeden van Tesla. Een enorm centraal scherm en minimalistisch design. Kenmerkend is het 'poppetje' op het dashboard. Deze kun je de nodige opdrachten geven via de spraakbesturing. Voor je neus is tevens een groot scherm zichtbaar wat alle informatie over het rijden moet geven.


Ondanks de herkenningspunten is de ET5 een serieuze auto. Met een lengte van 4,79 en een wielbasis van 2,88 meter is het eigenlijk een D-segment auto. Met een systeemvermogen van 480 pk en vierwielaandrijving kom je niks tekort in Nederland. Dankzij de twee elektromotoren schiet de auto in 4,3 seconden naar de 100 km/u. En dankzij high-performance remklauwen moet de auto een remweg hebben van slechts 33,9 meter. De auto moet op de markt komen in verschillende smaakjes. Allereerst is er de Standard Range Battery met 75 kWh groot accupakket. Deze moet goed zijn voor 550 kilometer actieradius. Let wel, dit is volgens de Chinese CLTC-meetmethode. Volgens diezelfde club moet de Long Range Battery met 100 kWh accu de 700 kilometer actieradius kunnen halen. Tot slot moet er in een later stadium ook nog een 150 kWh Ultralong Range Battery verschijnen. Deze moet een diesel verslindende actieradius krijgen van 1.000 kilometer.

NIO ET5

Prijs, bijtelling en levertijd

Gaat de elektrische NIO ET5 een succes worden in Nederland? Het zou best eens kunnen. De specificaties lijken op het eerste gezicht prima en in Europa beginnen we Chinese auto's steeds vaker terug te vinden op de wegen. Veel komt dus aan op de prijs. Daar kunnen we kort over zijn: omgerekend kost de auto straks 45.595 euro, dat is wel in China. Een Nederlandse prijs is vooralsnog onbekend. In september van 2022 moet de auto op de weg verschijnen. Daarmee kun je in 2022 profiteren van 16% bijtelling over de eerste 35.000 euro. Over het resterende bedrag mag 22% bijtelling worden afgedragen.


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: