5 mei 2025

Hyundai Inster | wat maakt de compacte SUV zo bijzonder?

De in 2024 uitgebrachte Inster is een compacte SUV dat verrassend veel ruimte biedt voor een op het oog kleine auto. Gezien zijn maatvoering zou je de Inster onder het B-segment kunnen scharen. Zo is hij net wat groter dan de concurrenten als de Citroen ë-C3 of Dacia Spring. Maar vanwege zijn korte lengte van 3,83 meter en zijn stadsgerichte focus blijft het een model voor het A-segment. Met zijn compacte formaat en gedurfd design tegen een aantrekkelijke prijs heeft Hyundai een bijzonder model naar de markt gebracht dat alles in zich heeft om tot een bestseller uit te groeien.

Een Hyundai Inster staat in een parkeervak voor een café met blauwe gevel

Hyundai Inster interieur

Van binnen doet de Inster niet overdreven comfortabel aan, maar voor een A-segmenter is het beslist de moeite waard. Verder biedt 4-zitter best veel ruimte, ook achterin. Bij de duurdere uitvoeringen is het achterin mogelijk extra beenruimte te creëren door ze te verschuiven over een lengte van 16 cm. Zo gewenst, kan ook de rugleuning kan iets naar achteren. De passagierstoel is inklapbaar waardoor het voor de bestuurder gebruikt kan worden als klaptafel voor wat spullen. De bagageruimte van rond de 300 liter kan worden uitgebreid tot 1060 liter wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Wat de bekleding betreft kan er gekozen worden uit een zwarte stof of uit 2-kleurige combinaties zoals Khaki Brown en Newtro Beige. In het dashboard zijn twee 10,25 inch grote schermen opgenomen voor infotainment en bestuurdersinformatie. Bekende snufjes zoals de automatische airco, smartphone-integratie, draadloze telefoonoplader zijn eveneens aanwezig. Ondersteuning is er voor Apple CarPlay en Android Auto via kabel, evenals over-the-air (OTA) updates en een geïntegreerde spraakassistent. Met NFC-technologie kan de smartphone als autosleutel fungeren. Naast het digitale dashboard zijn er fysieke knoppen aanwezig voor klimaatregeling en media. 

Hyundai Inster exterieur

Het compacte model valt op door zijn design. De carrosserie komt wat hoekig over, maar het misstaat niet en geeft zelfs wat meer uitstraling. Ook de stoere spatborden en hightech bumpers dragen bij aan dat robuuste effect. Het zorgt er juist voor dat één van de goedkoopste EV's door kan gaan voor een SUV. De LED-dagrijverlichting is aanwezig als ook de pixel-achtige achterlichten die we ook kennen van de Ioniq-modellen. Afhankelijk van de uitvoering zijn halogeenkoplampen of LED-projectiekoplampen beschikbaar. De basisuitvoering is uitgerust met 15-inch stalen velgen. Hogere uitvoeringen hebben 17-inch lichtmetalen velgen voor een sportievere look. Het exterieur is afgewerkt met zwarte, hoogglanzende, milieuvriendelijke verf met een pigment gemaakt van gerecyclede banden. De toegang tot de achterbank is wat ruimer dankzij de iets grotere achterportieren.

Specificaties

De Inster wordt in 4 uitvoeringen geleverd die allen op de voorwielen worden aangedreven. Het instapmodel e-Motion heeft een elektrovermogen van 97 pk. Zijn actieradius ligt op 327 km, wat voor dit type auto best goed is. In 11 seconden snelt hij van 0 naar 100 km/uur. Aan de snellader kan tot maximaal 75 kW worden geladen. De laadpoort bevindt zich aan de voorkant van de auto. Standaard heeft het 3 fasen 11 kW boordlader. De e-Motion heeft naast de basisversie ook een Long Range variant met 115 pk en een rijbereik van 370 km. Na de e-Motion komen de uitgebreidere Pulse en de Evolve. Deze versies hebben optioneel een warmtepomp verkrijgbaar als onderdeel van een winterpakket. De vierde uitvoering is de Evolve Sky Plus. Deze beschikt over een vehicle-to-load laadvoorziening en een schuifdak. Alleen de e-Motion Standard Range heeft een kleinere accu van 42 kW die tot max. 75 kW kan laden. De andere uitvoeringen (evenals de e-Motion Long Range) hebben een accucapaciteit van 49 kW. De iets zwaardere batterij kan tot max. 85 kW snelladen. Voor beide pakketten geldt een snellaadtijd van ongeveer 30 minuten om een accu van 10 naar 80% te vullen.

 

De Inster staat op het K1-platform van Hyundai dat zijn basis deelt met de Hyundai i10. Curieus, gezien het feit dat EV's tegenwoordig vooral zijn eigen elektrische platforms kent. Toch is het wel te verklaren. De Inster is namelijk een elektrische variant van de benzineversie Casper, die overigens niet in Europa is uitgebracht. De Ioniq-modellen van Hyundai staan op het volledig elektrische e-GMP platform. Het K1-platform wordt verder gedeeld met de Kia Picanto, het andere automerk uit Zuid-Korea. 

 

En de prijzen? Het instapmodel als Standard Range begint bij € 24.295. De Long Range is € 1700 duurder. De Pulse kost € 27.295 en de Evolve op zijn beurt is nog eens € 1500 duurder. De topuitvoering Evolve Sky Plus gaat voor € 31.885 over de toonbank. Alle genoemde prijzen zijn consumentenprijzen. Gedurende het tweede kwartaal van 2025 geeft de fabrikant een wegrijvoordeel mee van EUR 1.000.


Deel het bericht

Een witte KIA EV3 wordt geladen bij een publieke laadpaal
door Mindert Westra 18 april 2025
De KIA EV3 heeft de titel World Car of the Year 2025 in de wacht gesleept. Wat maakt de betaalbare elektrische SUV zo populair?
Een blauwe Ford Fiesta rijdt over een zandweg in een dorre omgeving
15 april 2025
Wat is shortlease eigenlijk? En wat zijn de voordelen? Alles wat je moet weten over shortlease.
Een gele Fiat Grande Panda rijdt over een zebrapad van een weg aan huizen en een bomenrij
door Mindert Westra 8 april 2025
Fiat komt met de elektrische Fiat Grande Panda. Wat weten we van dit model dat zich baseert op het iconische Panda uit de jaren 80?
Achterkant van een elektrische Renault 5 E-Tech staat model
door Mindert Westra 4 april 2025
Steeds meer EV's worden betaalbaar. Welke elektrische auto's zijn goedkoop? Wat is de Top10 modellen met de laagste prijs.
Lees meer artikelen