5 mei 2025

Hyundai Inster | wat maakt de compacte SUV zo bijzonder?

De in 2024 uitgebrachte Inster is een compacte SUV dat verrassend veel ruimte biedt voor een op het oog kleine auto. Gezien zijn maatvoering zou je de Inster onder het B-segment kunnen scharen. Zo is hij net wat groter dan de concurrenten als de Citroen ë-C3 of Dacia Spring. Maar vanwege zijn korte lengte van 3,83 meter en zijn stadsgerichte focus blijft het een model voor het A-segment. Met zijn compacte formaat en gedurfd design tegen een aantrekkelijke prijs heeft Hyundai een bijzonder model naar de markt gebracht dat alles in zich heeft om tot een bestseller uit te groeien.

Een Hyundai Inster staat in een parkeervak voor een café met blauwe gevel

Hyundai Inster interieur

Van binnen doet de Inster niet overdreven comfortabel aan, maar voor een A-segmenter is het beslist de moeite waard. Verder biedt 4-zitter best veel ruimte, ook achterin. Bij de duurdere uitvoeringen is het achterin mogelijk extra beenruimte te creëren door ze te verschuiven over een lengte van 16 cm. Zo gewenst, kan ook de rugleuning iets naar achteren. De passagiersstoel is inklapbaar waardoor het voor de bestuurder gebruikt kan worden als klaptafel voor wat spullen. De bagageruimte van rond de 300 liter kan worden uitgebreid tot 1060 liter wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Wat de bekleding betreft kan er gekozen worden uit een zwarte stof of uit 2-kleurige combinaties zoals Khaki Brown en Newtro Beige. In het dashboard zijn twee 10,25 inch grote schermen opgenomen voor infotainment en bestuurdersinformatie. Bekende snufjes zoals de automatische airco, smartphone-integratie, draadloze telefoonoplader zijn eveneens aanwezig. Ondersteuning is er voor Apple CarPlay en Android Auto via kabel, evenals over-the-air (OTA) updates en een geïntegreerde spraakassistent. Met NFC-technologie kan de smartphone als autosleutel fungeren. Naast het digitale dashboard zijn er fysieke knoppen aanwezig voor klimaatregeling en media. 

Hyundai Inster exterieur

Het compacte model valt op door zijn design. De carrosserie komt wat hoekig over, maar het misstaat niet en geeft zelfs wat meer uitstraling. Ook de stoere spatborden en hightech bumpers dragen bij aan dat robuuste effect. Het zorgt er juist voor dat één van de goedkoopste EV's door kan gaan voor een SUV. De LED-dagrijverlichting is aanwezig als ook de pixel-achtige achterlichten die we ook kennen van de Ioniq-modellen. Afhankelijk van de uitvoering zijn halogeenkoplampen of LED-projectiekoplampen beschikbaar. De basisuitvoering is uitgerust met 15-inch stalen velgen. Hogere uitvoeringen hebben 17-inch lichtmetalen velgen voor een sportievere look. Het exterieur is afgewerkt met zwarte, hoogglanzende, milieuvriendelijke verf met een pigment gemaakt van gerecyclede banden. De toegang tot de achterbank is wat ruimer dankzij de iets grotere achterportieren.

Specificaties Inster

De Inster wordt in 4 uitvoeringen geleverd die allen op de voorwielen worden aangedreven. Het instapmodel e-Motion heeft een een 42 kWh grote accu dat voor een elektrovermogen zorgt van 97 pk. Zijn actieradius ligt op 327 km, wat voor dit type auto best goed is. In 11 seconden snelt hij van 0 naar 100 km/uur. Aan de snellader kan tot maximaal 75 kW worden geladen. De laadpoort bevindt zich aan de voorkant van de auto. Standaard heeft het 3 fasen 11 kW boordlader. De e-Motion heeft naast de basisversie ook een Long Range variant met 115 pk en een rijbereik van 370 km. Na de e-Motion komen de uitgebreidere Pulse en de Evolve. Deze versies hebben optioneel een warmtepomp verkrijgbaar als onderdeel van een winterpakket. De vierde uitvoering is de Evolve Sky Plus. Deze beschikt over een vehicle-to-load laadvoorziening en een schuifdak. Alleen de e-Motion Standard Range heeft een kleinere accu van 42 kW die tot max. 75 kW kan laden. De andere uitvoeringen (evenals de e-Motion Long Range) hebben een accucapaciteit van 49 kW. De iets zwaardere batterij kan tot max. 85 kW snelladen. Voor beide pakketten geldt een snellaadtijd van ongeveer 30 minuten om een accu van 10 naar 80% te vullen.

 

De Inster staat op het K1-platform van Hyundai dat zijn basis deelt met de Hyundai i10. Curieus, gezien het feit dat EV's tegenwoordig vooral zijn eigen elektrische platforms kent. Toch is het wel te verklaren. De Inster is namelijk een elektrische variant van de benzineversie Casper, die overigens niet in Europa is uitgebracht. De Ioniq-modellen van Hyundai staan op het volledig elektrische e-GMP platform. Het K1-platform wordt verder gedeeld met de Kia Picanto, het andere automerk uit Zuid-Korea. 

 

En de prijzen? Het instapmodel als Standard Range begint bij € 24.295. De Long Range is € 1700 duurder. De Pulse kost € 27.295 en de Evolve op zijn beurt is nog eens € 1500 duurder. De topuitvoering Evolve Sky Plus gaat voor € 31.885 over de toonbank. Alle genoemde prijzen zijn consumentenprijzen. Gedurende het tweede kwartaal van 2025 geeft de fabrikant een wegrijvoordeel mee van EUR 1.000.


Deel het bericht

Donkerblauwe BYD Tang staat geparkeerd op het gras bij een meer met berglandschap op de achtergrond
door Mindert Westra 18 december 2025
Alles over de MRB-regeling 2026. ✔Elektrische auto ✔Waterstofauto ✔Elektrische camper ✔Elektrische bestelwagens ✔Overige regelingen
Achterkant van de Polestar 3. Dit is een van de 6 modellen uit het gamma van autofabrikant Polestar
door Mindert Westra 17 december 2025
Polestar kennen we als autofabrikant van elektrische voertuigen. Welke modellen heeft de Zweedse producent in zijn gamma? En wat weten we van deze modellen?
De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage van de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Lees meer artikelen