13 november 2022

Dacia verlegt grenzen met studiemodel Manifesto

Opmerkelijke actie van Dacia door nadrukkelijk naar buiten te treden met een niet-alledaags onderwerp, te weten hun studiemodel, Manifesto geheten. Toch past het binnen de filosofie van Dacia. Het wil zich onderscheiden binnen de auto-industrie door grenzen te verleggen bijv. op het gebied van design en hun visie te delen met de buitenwereld. Strikt genomen toon je een studiemodel om te verkennen wat er zoal aan mogelijkheden zijn en de reacties van het brede publiek te peilen. Dat laatste gaat bij de Manifesto zeker lukken. Het scifi-achtige ontwerp trekt sowieso veel bekijks en dat is allemaal bijvangst voor het Roemeense automerk. En het moet gezegd, de Manifesto toont veel interessante noviteiten om over na te denken. Goed voorbeeld hiervan is het openluchtconcept. Wij zijn benieuwd of het de wending krijgt die de autobouwer voor ogen heeft en nog belangrijker of het wordt omarmd door de automobilist.

Dacia verlegt de grenzen met het studiemodel Manifesto

Manifesto, het model

Het studiemodel is een open SUV-concept en heeft een verlichte grille waar Dacia's nieuwe embleem opvallend goed uit de verf komt. Speciaal materiaal is gebruikt voor de carrosserie-onderdelen. Het heet Starkle en is gemaakt van 20 procent gerecycled plastic. De Manifesto heeft een eenvoudig bedienbaar digitaal instrumentenpaneel. Je hebt een smartphone nodig voor de bediening van het infotainmentsysteem. Dit concept is niet nieuw gezien het ook al is toegepast bij op de Sandero, Sandero Stepway, Logan en Jogger. De grote luchtloze banden zijn van massief rubberen en daardoor lekvrij en duurzaam omdat ze bijzonder lang meegaan. Ook dit oogt wat futuristisch, maar is als gedachte uitermate interessant.

Manifesto is een openluchtconcept

Het meest opvallende aan het model is toch wel het openluchtconcept. De Manifesto heeft geen deuren, ramen of voorruit. Het interieur is volledig waterbestendig, zodat passagiers zich geen zorgen hoeven te maken bij natte weersomstandigheden. Dacia wil met de Manifesto naar het ruige, robuuste buitenleven. Dat zie je niet alleen terug in het ontwerp van de auto met kenmerken die je ook bij de Jeep of Landrover herkent (buggy-style, 4-wielaandrijving, robuuste grote wielen) maar ook bij het interieur. Stoelhoezen kun je ook gebruiken als slaapzak. De koplamp kan worden verwijderd en als zaklantaarn worden gebruikt. Onder de koplamp is een elektrische lier gemonteerd. Het multifunctionele dak kan worden uitgeklapt. Het bevat verstelbare dakdragers waarmee allerlei soorten bagage vervoerd kan worden. Door de verstelbare dakdragers is het mogelijk het dak om te vormen tot een slaapplaats. Ook Vehicle-to-load (V2L) is mogelijk bij de Manifesto. Het betreft een verwijderbare batterij aan de achterkant van het model, die elk apparaat kan voeden via een huishoudelijk stopcontact en USB-slots. Zeker handig op plaatsen waar geen stroom voor handen is.

Gaat het wat worden met de Manifesto?

We zien de toepassing van het openluchtconcept niet zo snel zien gebeuren. Voor de avonturier die er graag op uit trekt is het model super interessant. Maar of het een breed publiek bedient is maar de vraag. Het zal nooit de bedoeling zijn geweest de Manifesto als zelfstandig model naar de markt te brengen, maar ongetwijfeld zul je een aantal elementen bij andere modellen terug gaan zien. Zo zijn de multifunctionele dakdragers al toegepast bij de Sandero Stepway en Jogger. Toch kunnen we veel waardering opbrengen voor Dacia. Het stelt zich kwetsbaar op door ideeën en experimenten te delen met het publiek en daarmee gebruikers aan het denken te zetten.


De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen