11 september 2024

NIO Service Centers hebben opvallend laadconcept

NIO komt naar Europa in Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Zweden en ook in Nederland! Voordat het Chinese automerk de stap naar Europa waagde werd in 2022 eerst een pilot gedraaid in Noorwegen. Dit land is al erg ver is met de elektrificatie van het wagenpark en dus een mooie gelegenheid voor NIO te beginnen. De uitrol van de NIO EV's gaat gepaard met een bedacht marketingconcept met de inrichting van NIO service centers waar binnen enkele minuten een leeg accupakket kan worden ingewisseld voor een volgeladen exemplaar.

Service centers oftewel Power Swap station

NIO pakt flink uit en wil zich onderscheiden. En dat doet NIO door service centers te openen voor de klant. Als bezitter van een NIO kun je een abonnement afsluiten van 1 tot 60 maanden, waarmee je met je NIO bij de service centers terecht kunt voor het onderhoud, de banden wisselen en verzekeringen. En je hebt ook de mogelijkheid om in één keer je batterijpakket te wisselen! Een ultieme manier van snelladen kun je wel zeggen! Het omwisselen van het pakket duurt 4 á 5 minuten en vindt geheel automatisch plaats.


Het concept dat ooit al eens door Tesla is uitgeprobeerd moet zich nog bewijzen. De Chinese fabrikant verdient veel respect voor het uitwerken van deze visie. Het zal veel moed en uithoudingsvermogen vergen om het tot een succesvol concept te maken. Er zijn twee jaar vertsreken sinds het eerste swapstation in 2022 in Noorwegen werd geopend. Inmiddels hebben in totaal zo'n 100.000 accuswaps in West-Europa plaats gevonden. Naast Noorwegen zijn er ook stations opgezet in Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland.

Een Service Center van NIO met een witte ET7 op de voorgrond

NIO modellengamma

Tevens komt NIO met een uitgebreid modellengamma. Om te beginnen met de grootste SUV, de ES8. Om te vergelijken zou je hem qua formaat tegenover de Tesla Model X, Volvo XC90 of de Audi Q7 kunnen zetten. Het bereik van de ES8 is ongeveer 500km dat behaald wordt met een batterij van 100 kWh. Het trekgewicht van de ES8 is 1500KG. En de ES8 heeft een inwisselbare batterij, waarover verderop meer. De ET7 is een grote sedan die concurreert tegenover de Tesla Model S. Met een volle accu van 150kWh, heeft de ET7 maar liefst een bereik van ruim 1000 kilometer! Dan is er ook de EL7. Dit is de SUV en gaat in 3,9 seconden naar 100 km/uur. Er is een basisversie en een Long Range versie. De accu en de actieradius van de EV’s zijn 75 kWh en bijna 400km resp. 100 kWh en 510 km. Tot slot de ET5 een tegenhanger van de Tesla Model 3 en Polestar 2. Ook de ET5 heeft een batterij van 75kWh. Met een bereik van 500 km komt ie verder dan de EL7 basis, uiteraard vanwege het gewicht.


Een groene elektrische Renault 5 E-Tech Five staat model
door Mindert Westra 6 juni 2025
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Voorkant van de Ford Exoplorer EV vanaf de zijkant gezien
door Mindert Westra 5 juni 2025
Om zijn strategie kracht bij te zetten brengt Ford zijn Explorer SUV steeds goedkoper naar de markt. Hoe doet de Amerikaanse fabrikant dat?
De ge-upgrade Tesla Model Y (2025) rijdt in de bergen met een mooi blauwe lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 16 mei 2025
Eind 2024 bracht Tesla een upgrade uit van de populaire Model Y. Wat zijn de ervaringen tot nu toe van de hernieuwde uitgave?
Een wit doek beschermt tegen zonlicht bij een blauwe lucht
15 mei 2025
Zonneschermen zijn handig bij fel tegen zonlicht. Maar welke bescherming biedt het voor je auto?
Lees meer artikelen