NIO Service Center is een power swap station
NIO komt naar Europa in Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Zweden en ook in Nederland! Voordat het Chinese automerk de stap naar Europa waagde werd in 2022 eerst een pilot gedraaid in Noorwegen. Dit land is al erg ver met de elektrificatie van het wagenpark en dus een mooie gelegenheid voor NIO te beginnen. De uitrol van de NIO EV's gaat gepaard met een
bedacht marketingconcept met de inrichting van NIO service centers waar binnen enkele minuten een leeg accupakket kan worden ingewisseld voor een volgeladen exemplaar.
Service centers oftewel Power Swap station
NIO pakt flink uit en wil zich onderscheiden. En dat doet NIO met zijn klantgerichte service centers. Als bezitter van een NIO kun je een abonnement afsluiten van 1 tot 60 maanden, waarmee je met je NIO bij de service centers terecht kunt voor het onderhoud, de banden wisselen en verzekeringen. En je hebt ook de mogelijkheid om in één keer je batterijpakket te wisselen! Een ultieme manier van snelladen kun je wel zeggen. Het omwisselen van het pakket duurt 4 á 5 minuten en vindt geheel automatisch plaats. Overigens blijft het mogelijk de accu ook gewoon te laden, thuis of aan de snellader.
Het concept dat ooit al eens door Tesla is uitgeprobeerd moet zich nog bewijzen. De Chinese fabrikant verdient veel respect voor het uitwerken van deze visie. Het zal veel moed en uithoudingsvermogen vergen om het tot een succesvol concept te maken. Immers, het systeem gaat werken als er veel gebruik van wordt gemaakt. Maar EV-rijders hangen het swapsysteem pas aan als ze op veel plaatsen kunnen wisselen. Een soort vicieuze cirkel die je moet doorbreken. En NIO gaat de uitdaging aan. Er zijn twee jaar verstreken sinds het eerste swapstation in 2022 in Noorwegen werd geopend. Inmiddels hebben in totaal zo'n 100.000 accuswaps in West-Europa plaats gevonden. Begin 2023 waren er 13 power swap stations in West- en Noord Europa. Naast Noorwegen zijn er ook stations opgezet in Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland.

NIO modellengamma
Als het powewr swap concept moet gaan werken dient er natuurlijk ook een veelzijdig aanbod te zijn van EV-modellen. Daarvoor komt NIO met een uitgebreid modellengamma. Om te beginnen met de grootste SUV, de ES8. Om te vergelijken zou je hem qua formaat tegenover de Tesla Model X, Volvo XC90 of de Audi Q7 kunnen zetten. Het bereik van de ES8 is ongeveer 500km dat behaald wordt met een batterij van 100 kWh. Het trekgewicht van de ES8 is 1500KG. En de ES8 heeft een inwisselbare batterij, waarover verderop meer. De ET7 is een grote sedan die concurreert tegenover de Tesla Model S. Met een volle accu van 150kWh, heeft de ET7 maar liefst een bereik van ruim 1000 kilometer! Dan is er ook de EL7. Dit is de SUV en gaat in 3,9 seconden naar 100 km/uur. Er is een basisversie en een Long Range versie. De accu en de actieradius van de EV’s zijn 75 kWh en bijna 400km resp. 100 kWh en 510 km. Tot slot aandacht voor de NIO ET5 als tegenhanger van de Tesla Model 3 en Polestar 2. Ook de ET5 heeft een batterij van 75kWh. Met een bereik van 500 km komt ie verder dan de EL7 basis, uiteraard vanwege het gewicht.