NIO komt naar Europa in Duitsland, Noorwegen, Denemarken, Zweden en ook in Nederland!
De eerste pilot begon in Noorwegen, het land dat al erg ver is met de elektrificatie van het wagenpark. De uitrol van de NIO EV's gaat gepaard met een bedacht marketingconcept waaronder de inrichting van
NIO service centers.
NIO komt met direct met een uitgebreid modellengamma. Om te beginnen met de grootste SUV, de ES8. Om te vergelijken zou je hem qua formaat tegenover de Tesla Model X, Volvo XC90 of de Audi Q7 kunnen zetten. Het bereik van de ES8 is ongeveer 500km dat behaald wordt met een batterij van 100 kWh. Het trekgewicht van de ES8 is 1500KG. En de ES8 heeft een inwisselbare batterij, waarover verderop meer.
De ET7 is een grote sedan die concurreert tegenover de Tesla Model S. Met een volle accu van 150kWh, heeft de ET7 maar liefst een bereik van ruim 1000 kilometer!
Dan is er ook de EL7. Dit is de SUV en gaat in 3,9 seconden naar 100 km/uur. Er is een basisversie en een Long Range versie. De accu en de actieradius van de EV’s zijn 75 kWh en bijna 400km resp. 100 kWh en 510 km.
Tot slot de ET5 een tegenhanger van de
Tesla Model 3 en
Polestar 2. Ook de ET5 heeft een batterij van 75kWh. Met een bereik van 500 km komt ie verder dan de EL7 basis, uiteraard vanwege het gewicht.
NIO pakt flink uit en wil zich onderscheiden. En dat doet NIO door service centers aan te bieden aan de klant. Als bezitter van een NIO kun je een abonnement afsluiten van 1 tot 60 maanden, waarmee je met je NIO bij de service centers terecht kunt voor het onderhoud, de banden wisselen, verzekeringen. En .. je hebt ook de mogelijkheid om in beperkte tijd het batterijpakket te wisselen! Een hele andere manier van snelladen, een concept dat ooit al eens door Tesla is uitgeprobeerd.