11 mei 2022

De Range Rover Sport 2023 is elektrisch en hybride!

Na de onthulling van de nieuwe Range Rover is het vandaag de tijd voor een grote make-over voor het tweede model in het gamma, de Range Rover Sport 2023. De stoere Range Rover moet halverwege dit jaar op de markt verschijnen en zal zowel met dieselmotor, benzinemotoren en als hybride-variant op de markt verschijnen. Een volledig elektrische variant zou naar verwachting in 2024 volgen.

Range Rover Sport 2023 is groter en moderner

Laten we beginnen met de afmetingen. Zoals gebruikelijk groeit de auto wederom een paar centimeters. Ten opzichte van de vorige generatie kun je zeven centimeter meer lengte verwachten waardoor de totale lengte uitkomt op 4,95 meter. De breedte komt uit op 2,21 meter en de hoogte is 1,82 meter. De extra centimeters komen voornamelijk ten goede aan de binnenruimte waar plaats is voor vijf passagiers. Van buiten is de nieuwe Range Rover Sport goed te herkennen. Het bekende design blijft behouden en krijgt een modern sausje. We zien een platte koplampen en achterlichten, nieuwe bumpers en een nieuwe grille.


Ook van binnen krijg je te maken met een compleet nieuw design. Hoewel de verstokte Range Rover rijder zich niet zal ergeren. Uiteraard staat het comfort hoog aangeschreven. Dit blijkt onder andere uit de 22-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met verkoeling, verwarming, geheugenfunctie en massagefunctie. Het centraal geplaatste scherm voorziet in alle nodige informatie.

Nieuwe technologieën

Ook de nodige technische hoogstandjes kunnen niet uitblijven. Wanneer je geniet van een ritje door de Amsterdamse P.C. wil je natuurlijk geen bacteriën of smerige geuren het interieur in laten drijven. Daar heeft Land Rover iets op bedacht. De splinternieuwe Range Rover Sport beschikt namelijk over Cabin Air Purification Pro. Dankzij een PM2.5-filter en nanoe X-technologie worden geuren, bacteriën en allergenen weg gefilterd. Voor de achterpassagiers is een tweede nanoe filter aanwezig zodat de koters niet dezelfde gerecyclede lucht van hun ouders in hoeven ademen. Handig!


Nu je veilig en schoon kunt vertoeven in het luxe interieur van de Range Rover Sport mag ook de nodige entertainment niet ontbreken. Aangezien een liveconcert van Dire Straits vanaf de bijrijdersstoel wat krap zou worden heeft Land Rover een andere oplossing bedacht. De Sport beschikt namelijk over 26 speakers, een subwoofer en een 1.430 W versterker. Ook zijn er speakers in de hoofdsteunen te vinden voor persoonlijke geluidszones. Alsof dat nog niet genoeg is het ook nog mogelijk om Active Noise Cancellation toe te passen. Hierbij worden alle geluiden van buiten de auto tegen gegaan. Dichterbij een live concert ga je haast niet komen.

Range Rover Sport 2023 rijdt door het water

Benzine, hybride en diesel

Dat de dieselmotor niet echt in trek meer is bij het kopende publiek bewijzen de verkoopaantallen van nieuwe diesels. Toch durft Land Rover het aan om de nieuwe Range Rover Sport uit te rusten met een dieselmotor. Er is de keuze uit een D250, D300 en D350, waarbij we in Nederland alleen kunnen kiezen voor de D300. Kortom, eigenlijk is er dus geen keuze. De zelfontbrander krijgt 300 pk en 650 Nm koppel. Daarmee sprint de Sport D300 in 6,6 seconden naar de honderd en is de pret pas over bij 218 km/u. In Nederland zullen we de diesel ongetwijfeld maar weinig gaan zien. De benzinevarianten zijn een stuk interessanter. In beide gevallen gaat het namelijk om plug in hybrides. Er is de keuze uit twee motoren welke beide de noemer Land Rover Electric Hybrids mogen dragen. De instapper betreft de P440e Electric Hybrid (PHEV). Met 440 pk kom je weinig tekort. Dat geldt overigens ook voor de actieradius. De elektrische range komt uit op 113 kilometer (WLTP). Kijk, dat schiet lekker op! Een trede hoger staat de P510e Electric Hybrid (PHEV). Deze combineert een 3.0 zescilinder met dezelfde 38,2 kWh accu, eveneens goed voor 113 kilometer WLTP bereik. In het geval van de P510e kun je genieten van 510 pk en een sprint van 0 naar honderd in slechts 5,3 seconden. Wil je toch meteen een Range Rover met elektrische aandrijving, neem een flinke zak met geld mee en wend je tot Everrati.


Deel het artikel

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen