30 november 2023

Voyah Free SUV uit China is voor het premiumsegment

Het gaat hard met de Chinese elektrische auto-industrie. En dan hebben we het niet alleen over de joint-ventures en andere samenwerkingsverbanden tussen Chinese en Europese autofabrikanten. Nee, volledig elektrische auto’s die autonoom op eigen Chinese kracht worden geproduceerd. De meest recente nieuwkomer is Voyah. Dit is alweer een Chinees automerk op Nederlandse bodem. Autofabrikant Voyah wil zich gaan vestigen in het premiumsegment. Het eerste model dat in Nederland wordt uitgerold is de Voyah Free. Dit is een SUV die de concurrentie aan gaat met BMW, AUDi en Mercedes.

Voyah Free prestaties

Zowel binnenkant als buitenkant maken indruk. Het design van de carrosserie en het interieur zijn ontworpen door een Italiaans designhuis. Het logo is geïntegreerd in de grille en heeft verlichte vleugels die visueel over gaan naar de koplampen. Het smart glas panorama dak geeft extra comfort. Het interieur is erg ruim. Wat daarbij opvalt zijn de 3 screens voorin. Daar waar de bestuurder links en midden gebruikt, heeft de bijrijder zicht op het midden- en rechterscherm. Zoals we tegenwoordig gewend zijn is ook deze stekkerauto van allerhande innovatieve elektronica voorzien, waaronder een melding als de voorganger wegrijdt. De robuuste SUV wordt op 4 wielen aangedreven en accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/uur. Best knap voor een auto dat 2340 KG weegt. Daarvoor wordt een krachtige elektromotor ingezet van 490 pk. Het accupakket heeft een capaciteit van 106 kWh. De fabrikant geeft een WLTP-bereik af van 500 kilometer. De Free heeft 6 verschillende rijmodi en is voorzien van vehicle-to-load technologie. Geremd mag er 2000 KG worden getrokken (ongeremd 750 KG). En de prijs? Het begon met een bedrag van rond de € 66.000, maar dat kon de elektrische rijder niet overtuigen om over te stappen naar het nieuwe merk. Inmiddels is de prijs € 6.000 gezakt.

Het dashbord van de Voyah Free met 3 schermen

Voyah Free prestaties

In de zomer van 2025 komt Voyah met nog een ander model. Meer bedoeld voor wie de Free toch wel aan de grote kant vinden. Het kleinere alternatief is de Courage. Zijn actieradius is 475 km en hij kan tot 200 kW snelladen. Er komen twee aandrijflijnen. Eentje die de achterwielen aandrijft met 292 pk en de ander die met 2 batterijen vier wielen aandrijft met 218 pk. De vanafprijzen liggen met € 45.000 resp. € 50.000 lager dan de Free.



Deel het bericht

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen