30 november 2023

Voyah Free SUV uit China is voor het premiumsegment

Het gaat hard met de Chinese elektrische auto-industrie. En dan hebben we het niet alleen over de joint-ventures en andere samenwerkingsverbanden tussen Chinese en Europese autofabrikanten. Nee, volledig elektrische auto’s die autonoom op eigen Chinese kracht worden geproduceerd. De meest recente nieuwkomer is Voyah. Dit is alweer een Chinees automerk op Nederlandse bodem. Autofabrikant Voyah wil zich gaan vestigen in het premiumsegment. Het eerste model dat in Nederland wordt uitgerold is de Voyah Free. Dit is een SUV die de concurrentie aan gaat met BMW, AUDi en Mercedes.

Voyah Free prestaties

Zowel binnenkant als buitenkant maken indruk. Het design van de carrosserie en het interieur zijn ontworpen door een Italiaans designhuis. Het logo is geïntegreerd in de grille en heeft verlichte vleugels die visueel over gaan naar de koplampen. Het smart glas panorama dak geeft extra comfort. Het interieur is erg ruim. Wat daarbij opvalt zijn de 3 screens voorin. Daar waar de bestuurder links en midden gebruikt, heeft de bijrijder zicht op het midden- en rechterscherm. Zoals we tegenwoordig gewend zijn is ook deze stekkerauto van allerhande innovatieve elektronica voorzien, waaronder een melding als de voorganger wegrijdt. De robuuste SUV wordt op 4 wielen aangedreven en accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/uur. Best knap voor een auto dat 2340 KG weegt. Daarvoor wordt een krachtige elektromotor ingezet van 490 pk. Het accupakket heeft een capaciteit van 106 kWh. De fabrikant geeft een WLTP-bereik af van 500 kilometer. De Free heeft 6 verschillende rijmodi en is voorzien van vehicle-to-load technologie. Geremd mag er 2000 KG worden getrokken (ongeremd 750 KG). En de prijs? Het begon met een bedrag van rond de € 66.000, maar dat kon de elektrische rijder niet overtuigen om over te stappen naar het nieuwe merk. Inmiddels is de prijs € 6.000 gezakt.

Het dashbord van de Voyah Free met 3 schermen

Voyah Free prestaties

In de zomer van 2025 komt Voyah met nog een ander model. Meer bedoeld voor wie de Free toch wel aan de grote kant vinden. Het kleinere alternatief is de Courage. Zijn actieradius is 475 km en hij kan tot 200 kW snelladen. Er komen twee aandrijflijnen. Eentje die de achterwielen aandrijft met 292 pk en de ander die met 2 batterijen vier wielen aandrijft met 218 pk. De vanafprijzen liggen met € 45.000 resp. € 50.000 lager dan de Free.



Deel het bericht

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen