30 november 2023

Voyah Free SUV uit China is voor het premiumsegment

Het gaat hard met de Chinese elektrische auto-industrie. En dan hebben we het niet alleen over de joint-ventures en andere samenwerkingsverbanden tussen Chinese en Europese autofabrikanten. Nee, volledig elektrische auto’s die autonoom op eigen Chinese kracht worden geproduceerd. De meest recente nieuwkomer is Voyah. Dit is alweer een Chinees automerk op Nederlandse bodem. Autofabrikant Voyah wil zich gaan vestigen in het premiumsegment. Het eerste model dat in Nederland wordt uitgerold is de Voyah Free. Dit is een SUV die de concurrentie aan gaat met BMW, AUDi en Mercedes.

Voyah Free prestaties

Zowel binnenkant als buitenkant maken indruk. Het design van de carrosserie en het interieur zijn ontworpen door een Italiaans designhuis. Het logo is geïntegreerd in de grille en heeft verlichte vleugels die visueel over gaan naar de koplampen. Het smart glas panorama dak geeft extra comfort. Het interieur is erg ruim. Wat daarbij opvalt zijn de 3 screens voorin. Daar waar de bestuurder links en midden gebruikt, heeft de bijrijder zicht op het midden- en rechterscherm. Zoals we tegenwoordig gewend zijn is ook deze stekkerauto van allerhande innovatieve elektronica voorzien, waaronder een melding als de voorganger wegrijdt. De robuuste SUV wordt op 4 wielen aangedreven en accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/uur. Best knap voor een auto dat 2340 KG weegt. Daarvoor wordt een krachtige elektromotor ingezet van 490 pk. Het accupakket heeft een capaciteit van 106 kWh. De fabrikant geeft een WLTP-bereik af van 500 kilometer. De Free heeft 6 verschillende rijmodi en is voorzien van vehicle-to-load technologie. Geremd mag er 2000 KG worden getrokken (ongeremd 750 KG). En de prijs? Het begon met een bedrag van rond de € 66.000, maar dat kon de elektrische rijder niet overtuigen om over te stappen naar het nieuwe merk. Inmiddels is de prijs € 6.000 gezakt.

Het dashbord van de Voyah Free met 3 schermen

Voyah Free prestaties

In de zomer van 2025 komt Voyah met nog een ander model. Meer bedoeld voor wie de Free toch wel aan de grote kant vinden. Het kleinere alternatief is de Courage. Zijn actieradius is 475 km en hij kan tot 200 kW snelladen. Er komen twee aandrijflijnen. Eentje die de achterwielen aandrijft met 292 pk en de ander die met 2 batterijen vier wielen aandrijft met 218 pk. De vanafprijzen liggen met € 45.000 resp. € 50.000 lager dan de Free.



Deel het bericht

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen