Citroën ë-C4 | hoe bevalt de zwaardere accu?
Naast de standaard accu van 50 kWh biedt Citroën de klant ook de mogelijkheid om te gaan voor een iets zwaardere aandrijflijn met een batterij van 54 kWh. De iets grotere accu van de Citroën ë-C4 zorgt voor een lichte verbetering van zijn actieradius en een toename van het elektrovermogen. De waarneembare verschillen zijn leuk maar gezien de ruim €4.000 die je neer moet tellen voor de zwaardere accu vallen de verbeteringen voor het formaat van dit model toch wat tegen.
De elektrische ë-C4 is er in de hatchbackuitvoering C4 en de sedanuitvoering ë-C4 X. Qua design zijn het best stoere sportieve modellen. Teleurstellend is het dan dat het model wat betreft zijn power niet onder doet voor tegenhangers e-208 en de e-2008. Het is iets dat je Stellantis kunt verwijten want alle 3 modellen zitten op hetzelfde eCMP-platform, dat ook nog gedeeld wordt met de Opel Mokka-e. Zodoende zitten ze allemaal op een elektrovermogen van 156 pk. Een vermogen dat voor de e-208 prima is, maar bij de e-2008 en de ë-C4 zou je toch iets meer verwachten. Hier staat wel weer tegenover dat ook de prijzen alleszins meevallen. Door de bank genomen zijn de prijzen van de vernieuwde uitvoering € 2.000 lager geworden. De ë-C4 met 50 kWh heeft 4 uitvoeringen en een Business Edition. Het instapmodel heet You en is verkrijgbaar vanaf €35.215. De zwaarder uitgeruste versies heten Plus, Collection en Max. De Business Edition sluit de rij en gaat weg voor een vanafprijs van €34.990. Hierbij wordt veel voordeelkorting meegegeven bij het opnemen van extra opties.

Citroën ë-C4 prestaties
Met een volle accu en capaciteit van 50 kWh, heeft de ë-C4 een bereik van 357 km (WLTP). Aan de snellader (tot max 100 kW) laadt de accu in 30 minuten op van 0 naar 80%. Aan de thuislader van 11kW lukt dat in ruim 5 uur. Er zijn 3 modi waarin je kunt rijden. In de eerste plaats is er de normale modus, waar een optimale mix tussen actieradius en prestatieradius wordt nagestreefd. Ook is er de eco-modus, gericht op een optimaal verbruik van de elektromotor. Als derde is er de sportmodus, die vooral gericht is op de prestaties. De accu van 54 kWh zorgt, naast het vermogen, ook voor een lichte verbetering van zijn actieradius naar 415 km (WLTP). Ook een efficiënter energieverbruik draagt bij een de toename van dit bereik. Op prestaties en prijzen verschillen de ë-C4 en ë-C4 X niet veel van elkaar. De sedan ë-C4 X heeft uiteraard wat extra kofferruimte.
Naamgeving Citroën ë-C4
Citroën maakt er wel een bont spektakel van zeg met die naam. De Citroën C4 snappen we. En de ‘e’ ervoor is ook niet zo moeilijk: de 100% elektrische versie van de C4. Citroën vind het leuk om de 'e' van een trema te voorzien. Net als in de naam van het automerk zelf. Eigenlijk is het dus: Citroën ë-C4. Maar dan zijn we er nog niet. Citroën komt ook nog met een versie met een ‘X’. En dat is niet zo zeer een cross-countryversie. De ‘X’ is een wat langere versie van de C4, neigend naar een sedan. We hebben dus de C4, de ë-C4, de C4 X en de ë-C4 X. Zijn we er nog?