12 februari 2021

Waarom wordt er zo weinig draadloos opgeladen?

Draadloos opladen van je elektrische auto kan op verschillende manieren. Vaak denk je bij deze vorm van laden aan je telefoon of tandenborstel. Toch kan het ook gewoon bij je elektrische auto. Daar heet het laden zonder stroomdraad: inductieladen. Maar waarom is inductieladen nog geen gemeengoed bij het opladen van elektrische auto's? Wat zijn de voor- en nadelen van draadloos opladen?

Hoe gaat dat draadloos laden in zijn werk?

Bij inductieladen kun je een apparaat opladen met behulp van magnetische velden. Hierdoor worden draden of kabels overbodig. De overdracht vind plaats door een magnetisch veld tussen twee elektrische circuits, een zender en een ontvanger. Zowel de zender als ontvanger zijn voorzien van magnetische spoelen. De energie die vrijkomt in de vorm van wisselstroom (AC) zal worden omgezet naar gelijkstroom (DC). Naast inductieladen zijn benamingen als draadloos laden, stekkerloos opladen of laden zonder kabels veel voorkomend. De officiële benaming is Dynamic Wireless Power Transfer. Feitelijk is er niet direct een beperking in de afstand tussen de zender en ontvanger, zolang het magnetisch veld maar sterk genoeg is. Toch blijkt in de praktijk dat een afstand van een meter ongeveer het maximale is. De meest voorkomende toepassing is het gebruik van een laadplaat waar apparaten opgelegd kunnen worden om te laden.

Draadloos opladen - voordelen

Het grootste voordeel van draadloos opladen is natuurlijk het feit dat een laadkabel overbodig is. Wanneer we inductieladen betrekken op auto's heb je dus niet langer die zware laadkabel nodig die de verbinding maakt tussen de auto en de laadpaal. Je hoeft de kabels daarnaast niet op te bergen en los te koppelen. Daarnaast stelt draadloos opladen je in staat om het laden te starten zonder naar buiten te moeten. Wanneer de weersomstandigheden tegen zitten wil je natuurlijk het liefst met een bakje koffie op de bank zitten in plaats van naar buiten om in de regen de oplaadkabel aan te sluiten.

Inductieladen in de praktijk

Zet je alle voordelen op een rij dan zou je zeggen dat iedere autofabrikant overstapt op draadloos opladen. Toch is dat nog niet echt het geval. Maar inductief laden wordt wel toegepast in andere sectoren. Bijvoorbeeld bij trams in grote steden, voor het opladen van elektrische bussen en in sommige gevallen bij andere transportvoertuigen zoals heftrucks.

Waarom wordt draadloos nog zo beperkt toegepast?

Nederland is één van de meest vooruitstrevende landen op het gebied van elektrisch rijden en opladen. Je zou daarom verwachten dat inductieladen volop in gebruik zou zijn. Er is een aantal redenen waarom draadloos laden nog niet echt van de grond komt. Allereerst neemt het inductieladen veel meer tijd in beslag dan het snelladen. Dit heeft vooral te maken met het maximale laadvermogen. Dit is op het moment nog tussen de 20 en 25 kW terwijl snelladers met bekabeling inmiddels laadvermogens van 350 kW of meer kunnen leveren. Een oplossing zou kunnen zijn om inductieladen vooral aan huis toe te passen in plaats van een openbare plek. Toch is ook dit niet wat je nog weinig ziet. Dit heeft alles te maken met de prijs. De prijs van een inductielader ligt nu nog ergens rond de 2.500 euro. Ook het voorbereiden van de auto voor draadloos laden is een kostbare aangelegenheid. Slechts een handjevol fabrikanten implementeert de optie tot draadloos laden. Dat betekent dat de vraagprijs van dergelijke auto's stijgen. Terwijl het momenteel juist de trend is om de prijzen van elektrische auto's dalen.

De toekomst | toch draadloos laden of gewoon met kabel?

Is inductieladen dan een technologie die enkel voor huishoudelijke apparaten voorbestemd blijft? Dat hoeft niet. Autofabrikanten steken namelijk flinke bedragen in het ontwikkelen van nieuwe of verbeterde batterijtechnologieën. Wanneer de prijs van een inductielader en de ontwikkelingskosten voor autofabrikanten dalen is het een prima alternatief voor het laden met een laadkabel. De tijd zal het leren.


De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen