Blog Layout

nov. 22, 2022

Accusysteem | veel technologische alternatieven dienen zich aan

De elektrische auto is definitief doorgebroken. Vriend en vijand is het daar wel over eens. De elektrische auto gaat hoe dan ook de brandstofauto vervangen. Het tempo waarin het gebeurt is, ondanks tal van regulerende maatregelen, vooral afhankelijk van de acceptatie bij de gebruikers, het grote publiek. En bij de gebruikers zijn twee zaken die een grote rol spelen: prijs en gebruikersgemak. Deze blog gaat in op het gebruikersgemak. Laden in dezelfde tijd als het vullen van een tank benzine gaat nog niet. En over het algemeen komt een auto met een tank brandstof verder dan een EV met een volle batterij, hoewel het overbruggen van deze kloof door nieuwe technologieën binnen handbereik ligt. Het laden wordt nog wel eens beschouwd als 'gedoe met kabels', maar ook hier lijkt een alternatief voorhanden te liggen.


Een belangrijk aspect is dus de snelheid van het laden. Toegegeven, het laden gaat steeds sneller. Maar in de meeste gevallen gaan de snellaadtijden nog altijd richting het halve uur. FastNed wil de locaties inrichten waardoor wachttijden aangenamer zijn (krantje, kopje koffie, snack, internet). En dat is mooi, maar ook het laden moet nog sneller.


Wat wordt de nieuwe accustandaard? We gaan in op een paar technologische ontwikkelingen of alternatieven:

 

  1. Solid State batterij
  2. Organische batterij
  3. Inductieladen
  4. Accu wisselen
  5. CTP - cell-to-plate

Solid State batterij

Oftewel de 'droge batterij'. De Solid State Batterij is haast gelijk aan de lithiumbatterijen met het belangrijke verschil dat vloeibare delen zijn verwijderd. Dat de vloeibare delen zijn verwijderd geeft veel voordelen waardoor dat het veel brandveiliger is, de accu met factor 4 á 5 sneller laadt en de levensduur aanzienlijk langer is. Veel autofabrikanten investeren fors in dit concept, zoals Toyota, BMW en Stellantis.


Helaas loopt de ontwikkeling van deze batterij nog te veel tegen technologische beperkingen aan waarvan de belangrijkste dat het niet goed lukt om alle vloeistof uit de batterij te krijgen. Door temperatuurverschillen ontstaan dan haarscheurtjes.

Inductieladen

Inductieladen is laden met behulp van magnetische velden. Dit gebeurt met twee magnetische spoelen, 1 in de auto en 1 in de straat.  Je kunt het vergelijken met het draadloos laden van je mobiel of een elektrische tandenborstel. Inductieladen is daarmee draadloos laden. Deze vorm bedient vooral het gebruikersgemak omdat het niet meer nodig is om met kabels te slepen etc. Je rijdt de auto boven de magnetische laadspoel en hij begint meteen te laden. Het laden gaat niet sneller. Daarmee is deze laadwijze vooral aantrekkelijk voor thuislader en op het werk. Op grote schaal vergt het nog een behoorlijk investering in de infrastructuur.

BMW inductieladen

Organische batterij

Dit is de ultieme accu. Veilig, een lichtgewicht onder de accu’s, duurzaam en supersnel laden. De batterij bestaat uit grafeen, een supergeleider van supersterk materiaal. Het materiaal wordt aangemaakt door voedselafval te vergisten. Momenteel is dit proces nog peperduur. Maar de batterij heeft veel potentie in zich. Met name Mercedes investeert fors in deze techniek. De ontwikkeling bevindt zich echter nog in ontwikkelstadium. En zoals wel vaker, gaat het ook op bij de ontwikkeling van de batterij: hoe inventiever de technologie, hoe verder de oplossing van ons af staat. Verwachting is dat het nog wel 15 jaren gaat duren voor aan onderzoek en verdere ontwikkeling van deze batterij. Toch zien velen toekomst in deze batterij. En het mooiste is: aan het einde van de levensduur kan de accu gewoon in de compostbak. 

Accu wisselen

Nog wel gebaseerd op huidige accutechnologie, maar gezien het gebruikersgemak een interessante verbetering. Hier gaat het ook om snelheid. Maar dan door de mogelijkheid om in enkele minuten een lege accu te wisselen voor een volle. Het Chinese NIO rolt dit momenteel uit in Noorwegen. Men heeft daartoe zogenaamde NIO Service centers voor ingericht. Tesla heeft het ook al eens geprobeerd maar is er op teruggekomen.

CTP - cell-to-plate

CTP is ontwikkeld door het Chinese door CATL. Op basis van deze nieuwe batterijtechnologie heeft een 100kWh grote accu een bereik van ruim 1000 km! De leverancier heeft niet alles prijs over hoe de technolofie in zijn werk gaat. Wat wel duidelijk is is dat het opvallend hoge bereik wordt bereikt door de batterijen die gebaseerd zijn op minder ruimtebeslag voor de accucellen. Of de beloofde norm van 1000 km voldoen aan de WLTP-norm is evenmin duidelijk. Het Chinese automerk Zeekr heeft deze accu in zijn model Zeekr 001 geïnstalleerd.


Door een speciale celkoelingstechnologie kan de accu volgens de producent in 10 minuten kunnen worden geladen, mits een laadvoorziening van 400 kW aanwezig is.

Conclusie

Een goede conclusie is lastig. Zeker ten aanzien van de innovatieve ontwikkelingen komt een zeker glazen-bol-gehalte bij kijken. Voor de middellange termijn geloven we nog het meeste in de Solid State. Er wordt zeer fors in geïnvesteerd, veel autoproducenten geloven er in. Er zijn nog te veel onzekerheden rond de CTP-accu. In de praktijk moeten het toegezegde bereik eerst nog waargemaakt worden om er iets zinnigs van te kunnen zeggen. Het kabelloos laden zal er ook wel komen, maar het is de vraag of het een groot publiek gaat dienen gezien de grote noodzakelijke investeringen in de infrastructuur die er voor nodig is.


Deel het bericht


Close up van het achterlicht van de Toyota Urban SUV Concept met bewolkte lucht op de achtergrond
door Mindert Westra 25 mrt., 2024
Toyota pakt door met het ontwikkelen van elektrische auto's. Met de Urban SUV laat Toyota een voorproefje zien.
De Volvo EX90 is één van de elektrische auto's die beschikt over vehicle-to-grid
door Mindert Westra 22 mrt., 2024
Vehicle-to-everything is een verzamelnaam van communicatietechnieken met het voertuig. Wat is V2X en waar wordt het gebruikt?
BMW i5 M60. Nieuwe BMW's worden vanaf 2025 standaard voorzien van bidirectionele laadtechnologie.
door Mindert Westra 21 mrt., 2024
BMW gaat vanaf 2025 zijn elektrische modellen standaard voorzien van V2X-laadtechnologie, waarmee vehicle-to-grid en vehicle-to-load mogelijk worden.
De vraag is of deze CHAdeMO-stekker in de toekomst nog lang genruikt gaat worden.
door Mindert Westra 20 mrt., 2024
Vrijwel alle nieuwe EV's in Europa worden voorzien van de CCS-laadtechniek. Wat betekent dit voor de toekomst van CHAdeMO?
Meer artikelen
Share by: