De afgelopen week hadden we het over de technologische ontwikkelingen van de accu . Als belangrijke en kansrijke optie werd de Solid State Battery aangeprezen. Hoewel de eerste productielijnen al in 2024 worden ingericht, verwacht de EV-industrie nog minimaal 5 jaar nodig te hebben voordat de Solid State batterij op grote schaal wordt uitgerold. Verwachting is wel dat de Solid State batterij vroeg of laat gaat doorbreken. Veel fabrikanten, zoals Volkswagen, Nissan, Stellantis, Toyota en Honda beschouwen deze batterij als de nieuwe generatie accu en investeren fors. Men verwacht vooral een veel lagere kostprijs van deze accu en een veel groter bereik. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er ook producenten zijn die nog even aan de zijlijn blijven. Daar is Renault weer een goed voorbeeld van, hoewel de Franse fabrikant weer meer investeert in efficiënte boordladers.
Vaste stoffen batterij, of droge batterij, zo wordt de Solid State Battery ook wel genoemd. Haast gelijk aan de lithiumbatterijen met het belangrijke verschil dat vloeibare delen zijn verwijderd. Deze verwijdering van de vloeibare delen geeft veel voordelen:
Helaas loopt de ontwikkeling nog te veel tegen een aantal technologische beperkingen aan waarvan de belangrijkste dat het niet goed lukt alle vloeistof uit de batterij te verwijderen. Door temperatuurverschillen ontstaan daardoor haarscheurtjes.
De verwachting is dat de vaste stoffen batterij rond 2027-2028 kan worden geleverd. Een reductie van de prijs naar €70 per kWh zou moeten kunnen worden gehaald. In de periode daarna kan de prijs nog verder zakken naar €60 per kWh. Deze bedragen zijn ongeveer de helft van wat een EV-accu vandaag de dag per kWh kost. Mocht de Solid State batterij succesvol worden zal de EV snel goedkoper zijn dan de brandstofauto.