Blog Layout

nov. 27, 2022

Solid State battery |waarom zijn de verwachtingen zo hoog gespannen?

De afgelopen week hadden we het over de technologische ontwikkelingen van de accu . Als belangrijke en kansrijke optie werd de Solid State Battery aangeprezen. Hoewel de eerste productielijnen al in 2024 worden ingericht, verwacht de EV-industrie nog minimaal 5 jaar nodig te hebben voordat de Solid State batterij op grote schaal wordt uitgerold. Verwachting is wel dat de Solid State batterij vroeg of laat gaat doorbreken. Veel fabrikanten, zoals Volkswagen, Nissan, Stellantis, Toyota en Honda beschouwen deze  batterij als de nieuwe generatie accu en investeren fors. Men verwacht vooral een veel lagere kostprijs van deze accu en een veel groter bereik. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er ook producenten zijn die nog even aan de zijlijn blijven. Daar is Renault weer een goed voorbeeld van, hoewel de Franse fabrikant weer meer investeert in efficiënte boordladers.

Accusysteem van Volkswagen

Solid State Battery oftewel de vaste stoffen batterij

Vaste stoffen batterij, of droge batterij, zo wordt de Solid State Battery ook wel genoemd. Haast gelijk aan de lithiumbatterijen met het belangrijke verschil dat vloeibare delen zijn verwijderd. Deze verwijdering van de vloeibare delen geeft veel voordelen:

 

  • er ontstaat extra ruimte voor opslagcapaciteit.
  • die extra ruimte geeft de elektronen in de accu meer bewegingsvrijheid waardoor de accu met factor 5 sneller laadt
  • aanzienlijk minder brandgevaar
  • omdat het brandgevaar vrijwel ontbreekt is ook een warmtemanagementsysteem niet meer nodig. Samen met de ontbrekende vloeistof maakt het de accu een stuk lichter.
  • De accu wordt veel minder heet wat in de winter voor een aanzienlijke verbetering van de actieradius zorgt. Een rijbereik van 1200 km behoort tot de mogelijkheden!
  • De accu kan veel vaker geladen worden, waarmee de levensduur van de accu behoorlijk wordt verlengd.
  • Er is minder materiaal en energie om een solid state batterij te produceren, wat CO2-voordelen geeft.

 

Helaas loopt de ontwikkeling nog te veel tegen een aantal technologische beperkingen aan waarvan de belangrijkste dat het niet goed lukt alle vloeistof uit de batterij te verwijderen. Door temperatuurverschillen ontstaan daardoor haarscheurtjes.

Solid State Battery wordt zeer goedkoop

De verwachting is dat de vaste stoffen batterij rond 2027-2028 kan worden geleverd. Een reductie van de prijs naar €70 per kWh zou moeten kunnen worden gehaald. In de periode daarna kan de prijs nog verder zakken naar €60 per kWh. Deze bedragen zijn ongeveer de helft van wat een EV-accu vandaag de dag per kWh kost. Mocht de Solid State batterij succesvol worden zal de EV snel goedkoper zijn dan de brandstofauto.


Een donkerblauwe auto met parkeerschade aan de bumper
19 apr., 2024
Bij parkeerschade aan je elektrische auto is het van belang de juiste stappen van het proces te doorlopen.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 16 apr., 2024
Wie op zoek gaat naar een geschikte laadpas zal veel combinaties van abonnementen en tarieven tegenkomen. Enige duiding gaat helpen.
De elektrische ë-C3 staat in de straat geparkeerd
door Mindert Westra 15 apr., 2024
Met de komst van de Citroën ë-C3 valt er binnenkort meer te kiezen onder de goedkoopste elektrische auto's.
Een roodbruine Dacia Spring Electric wordt elektrisch opgeladen
door Mindert Westra 10 apr., 2024
De zeer succesvolle Dacia Spring Electric krijgt een nieuwe uitvoering met een volledig nieuw design en wordt nog goedkoper!
Meer artikelen
Share by: