12 december 2023

Renault ontwikkelt zeer efficiënte bi-directionele boordlader

Er zijn veel ontwikkelingen gaande op het gebied van het laden en toepassen van de batterij. Vrijwel wekelijks komt er nieuws naar buiten over een nieuwe innovatie of grote verbetering. Steeds meer alternatieven voor de lithium-ion accu’s worden aangedragen. Maar ook de boordladers zijn in ontwikkeling en worden steeds efficiënter en intelligenter. Een goed voorbeeld is de V2G-boordlader van Renault. Samen met het Franse gerenommeerde CEA op gebied van R&D, wordt een nieuwe zeer efficiënte boordlader ontwikkeld. De lader is compacter en levert 30% minder energieverlies bij het laden. Tevens laadt de batterij sneller op.

De boordlader heeft een laadvermogen tot 22 kW (3-fasen) en kan tevens bi-directioneel laden, waardoor overtollige energie terug geleverd kan worden aan het elektriciteitsnetwerk. Een ander woord voor bi-directioneel laden is vehicle-to-grid (V2G). Het zal nog even duren voordat de boordlader in productie gaat. Alhoewel de Renault 5 in 2024 als eerste van het gamma zal beschikken over een V2G-laadvoorziening zal de efficiënte boordlader naar verwachting pas tegen 2030 zijn opwachting maken.

Plaatje bi-directioneel laden oftewel V2G

Nieuwe vermogensomvormer

Het CEA en Renault werken al samen aan toekomstige generaties van V2G-technologie. Zo is een vermogensomvormer ontwikkeld, die de boordlader veel efficiënter maakt. Door te werken met verbeterde halfgeleidermaterialen levert de omvormer minder warmte, waardoor de koeling van het omvormingssysteem minder energie vraagt. Omdat de lader minder energieverlies heeft laadt de EV niet alleen sneller op, maar zal de batterij ook langer meegaan. Daarmee wordt ook de duurzaamheid bediend. De kleinere batterij heeft minder grondstoffen nodig, laadt zuiniger en gaat langer mee. En op de koop toe zal dit onderdeel van de auto goedkoper worden want de productiekosten van de lader liggen duidelijk lager.


Deel het bericht

Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen