Zeekr | opnieuw een debutant uit China
Zeekr is een nieuwe Chinese autoproducent van elektrische auto's. Het bedrijf is opgericht in 2021 en is een dochtermaatschappij van Geely, het autoconcern dat onder andere ook Polestar, Volvo, Lynk & Co en Lotus onder zijn hoede heeft.
Het feit dat opnieuw een Chinese EV-fabrikant zich aan dient is een gunstige ontwikkeling voor de consument, want het zet de prijzen van de auto op stroom verder onder druk. Daar komt bij dat de
Chinese automerken inmiddels volledig veilig en betrouwbaar zijn en propvol zitten met hoogwaardige technologie. Bovendien leggen Chinese merken steeds meer de nadruk op duurzaamheid wat betreft het productieproces en het gebruik van materialen. De vraag rijst welk
impact het heeft op de Europese auto-industrie.
Zeekr komt met model ‘001’
Het lijkt James Bond wel. De meeste modellen van Zeekr beginnen met twee nullen. Naast het model Zeekr 001 dat nu naar de markt komt liggen eveneens plannen klaar om een 009-model te lanceren. Vreemd genoeg kwam de Chinese autofabrikant in dit voorjaar ook met de Zeekr X. Maar nu eerst het vlaggenschip, de Zeekr 001. De crossover heeft een Single Motorversie met achterwielaandrijving en 272 pk vermogen alsook een Dual Motor op vier wielen aangedreven met twee elektromotoren die een gecombineerd vermogen hebben van 540 pk. Het Chinese model is gebouwd op het SEA-platform van Geely. Daarmee kan het 800V laden wat de laadtijden bespoedigt. Binnen de 4 tellen sprint de Zeekr 001 van 0 naar honderd km/uur. De Single Motor-variant gaat rond de € 60.000 kosten. De Dual Motor is rond de € 4.000 meer waard. Opvallend genoeg maakt ook de binnekant van het nieuwe model indruk. Veel materialen zijn van hoge kwaliteit waardoor het interieur niet goedkoop meer aan voelt.
Zeekr gebruikt nieuwe batterijtechnologie CTP
Het elektrische voertuig heeft een 100kWh grote Qilin-accu aan boord dat volgens de autofabrikant een bereik geeft van ruim 1000 km! Het opvallend hoge bereik wordt bereikt door de batterijen die zijn gebaseerd op CATL’s Cell-to-Plate technologie (CTP). CTP is een nieuwe batterijtechnologie die gebaseerd is op minder ruimtebeslag voor de accucellen. Nu is het bereik van 1000 km waarschijnlijk wel conform de eigen norm van de Chinezen. In WLTP-betekenis zou het dan richting de 700 tot 750 km gaan. Door een speciale koeltechnologie moet de Qilin-accu volgens producent CATL in 10 minuten kunnen worden geladen.