19 januari 2023

Zeekr | opnieuw een debutant uit China

Zeekr is een nieuwe Chinese autoproducent van elektrische auto's. Het bedrijf is opgericht in 2021 en is een dochtermaatschappij van Geely, het autoconcern dat onder andere ook Polestar, Volvo, Lynk & Co en Lotus onder zijn hoede heeft.
Het feit dat opnieuw een Chinese EV-fabrikant zich aan dient is een gunstige ontwikkeling voor de consument, want het zet de prijzen van de auto op stroom verder onder druk. Daar komt bij dat de
Chinese automerken inmiddels volledig veilig en betrouwbaar zijn en propvol zitten met hoogwaardige technologie. Bovendien leggen Chinese merken steeds meer de nadruk op duurzaamheid wat betreft het productieproces en het gebruik van materialen. De vraag rijst welk impact het heeft op de Europese auto-industrie.

Zeekr komt met model ‘001’

Het lijkt James Bond wel. De meeste modellen van Zeekr beginnen met twee nullen. Naast het model Zeekr 001 dat nu naar de markt komt liggen eveneens plannen klaar om een 009-model te lanceren. Vreemd genoeg kwam de Chinese autofabrikant in dit voorjaar ook met de Zeekr X. Maar nu eerst het vlaggenschip, de Zeekr 001. De crossover heeft een Single Motorversie met achterwielaandrijving en 272 pk vermogen alsook een Dual Motor op vier wielen aangedreven met twee elektromotoren die een gecombineerd vermogen hebben van 540 pk. Het Chinese model is gebouwd op het SEA-platform van Geely. Daarmee kan het 800V laden wat de laadtijden bespoedigt. Binnen de 4 tellen sprint de Zeekr 001 van 0 naar honderd km/uur. De Single Motor-variant gaat rond de € 60.000 kosten. De Dual Motor is rond de € 4.000 meer waard. Opvallend genoeg maakt ook de binnekant van het nieuwe model indruk. Veel materialen zijn van hoge kwaliteit waardoor het interieur niet goedkoop meer aan voelt.

Zeekr gebruikt nieuwe batterijtechnologie CTP

Het elektrische voertuig heeft een 100kWh grote Qilin-accu aan boord dat volgens de autofabrikant een bereik geeft van ruim 1000 km! Het opvallend hoge bereik wordt bereikt door de batterijen die zijn gebaseerd op CATL’s Cell-to-Plate technologie (CTP). CTP is een nieuwe batterijtechnologie die gebaseerd is op minder ruimtebeslag voor de accucellen. Nu is het bereik van 1000 km waarschijnlijk wel conform de eigen norm van de Chinezen. In WLTP-betekenis zou het dan richting de 700 tot 750 km gaan. Door een speciale koeltechnologie moet de Qilin-accu volgens producent CATL in 10 minuten kunnen worden geladen.


De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen