15 februari 2024

Hoe zit dat met de steun van de Chinese overheid voor de elektrische auto?

De Chinese overheid windt er geen doekjes om. Het investeert volop in de elektrische auto met een overduidelijke ambitie om wereldwijd het grootste marktaandeel te scoren. China blijkt niet bepaald onder de indruk van de Europese aantijgingen over oneerlijke concurrentie. De EV zou in China teveel overheidssteun krijgen waardoor de auto's tegen zeer lage prijzen op de Europese markt gedumpt worden. Ondanks het feit dat nieuwe Chinese automerken als paddenstoelen uit de grond rijzen, gaat het voor China blijkbaar nog niet hard genoeg. Dat het menens is blijkt uit de presentatie van hun plan 'gezonde ontwikkeling van nieuwe energievoertuigen'. Ook de fabrikanten zelf timmeren aan de weg. Zie bijvoorbeeld BYD die Official e-Mobility Partner wordt van het EK Voetbal dit jaar in Duitsland. Op de beurs van Hong Kong zag men de investeringsplannen uit het Verre Oosten wel zitten. Beleggers stapten gretig in bij fondsen als BYD, NIO en Xpeng.

Aiways U6, één van de vele Chinese EV's in Nederland

Chinese elektrische auto een bedreiging voor Europa?

Hoe zit dat dan met die Chinese elektrische auto in Europa? Wordt de markt werkelijk door Chinese auto's overspoeld? Nou nee, om een indruk te geven: de best verkochte auto van 2023 uit China was de MG4 met 420 stuks. In de zomer van 2024 was het BMW die de koppositie van Tesla overnam als best verkochte EV met bijna 15.000 stuks in juli. Tesla verkocht iets minder, maar toch nog altijd goed voor 14.500 stuks. De nummer drie was Volkswagen. Het duurt nog wel even voordat een Chinees de koppositie in dit lijstje gaat overnemen.


Maar heeft de Europese auto-industrie nog voet aan de grond op eigen bodem? Het vermoeden is dat de EV’s uit het Verre Oosten worden over-gesubsidieerd waardoor de Europeanen geen kans krijgen. Dit is een serieuze bedreiging want er zijn honderden miljarden mee gemoeid en miljoenen banen. Nader onderzoek moet nog uitwijzen hoe het zit. Ondertussen kunnen de Europese fabrikanten hun prijzen niet veel meer verlagen om winstgevend te zijn. Enige overgebleven opties zijn een nog verdergaande samenwerking en nog meer focus op kwaliteit en duurzaamheid. Want op kwaliteit weet de Europese autofabrikant zich nog te onderscheiden. Veel Europeanen zijn daar gevoelig voor, alsook het rijkere deel in Azië.


Intussen beticht China de Europeanen van protectionisme. Over de recentelijke westerse importmaatregelen is het laatste woord nog niet gesproken. Toch gaat het land gewoon door met zijn investeringsprogramma. Neem bijvoorbeeld Aiways Automobile dat vorig jaar ineens in de problemen kwam door tegenvallende verlopen. Nu het nieuwe financiering heeft gekregen heeft Aiways weer lucht en kan het de productie van de Aiways U5 en de Aiways U6 weer nieuw leven in blazen. Maar ook de Chinezen zullen alert moeten blijven, want ook hun buurlanden betreden de markt. Zo timmert het Vietnamese Vinfast al aan de weg en het Zuid-Koreaanse KGM probeert ook voet aan de grond te krijgen.


Deel het bericht

De Toyota Mirai rijdt op waterstof
door Mindert Westra 12 september 2025
Hoeveel Nederlandse auto rijden op waterstof? En hoeveel waterstofstations zijn er voor deze FCEV's? Gaat het een serieus alternatief worden?
Achterkant van een groene Tesla Model S Shooting Brake
door Mindert Westra 11 september 2025
Hoe werd de Tesla Model S omgebouwd tot een Shooting Brake? Lees dit verhaal over Nederlands vakmanschap en de Model S als stationwagon.
Een witte KIA EV4 rijdt over een snelweg met bomen op de achtergrond
door Mindert Westra 4 september 2025
Kia brengt de EV4 uit. Een stoer model voor het C-segment dat sterk concurrerend is mede gezien zijn prijs. Maar wat verwachten we van het laadsysteem van de EV4?
Blauw autodak beschadigd door hagel, de weerspiegeling van de groene bomen en het witte hek.
29 augustus 2025
Is de goedkoopste autoverzekering ook de beste? Dat kan maar hoeft niet. Zaken als de dekking, leeftijd, schadeafhandeling en meer spelen een rol.
Lees meer artikelen