20 december 2022

Is de MG4 Electric een concurrent voor het C-segment?

MG is onderdeel van het Chinese moederconcern SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation) en heeft onlangs de prijzen van de MG4 Electric gepubliceerd. Duidelijk is dat de MG4 Electric goed kan concurreren vanwege de scherpe prijsstelling. De MG4 Electric is een compacte, volledig elektrische hatchback en is de eerste van een reeks MG-modellen die op basis van het nieuwe, intelligente MSP (Modular Scalable Platform) wordt gebouwd. De hatchback kenmerkt zich door een uitgesproken design, een innovatieve aandrijfsystemen en een goed gebruiksgemak. Het accupakket zit in de vloer verwerkt en drijft de achterwielen aan. Daardoor ligt de auto goed op de weg en vertoont het een prima rijgedrag.

Scherpe prijsstelling

De MG4 scherp is geprijsd, zo zegt men. We toetsen deze bewering aan de praktijk door de prijzen te vergelijken tussen drie MG4-uitvoeringen en twee directe concurrenten. De drie MG4-uitvoeringen zijn de Standard, Comfort en Luxury. De Comfort is op aantal aspecten uitgebreid ten opzichte van de Standard, zoals een groter bereik, V2L-voorbereid en het sneller kunnen laden door de 11kW-boordlader. Op zijn beurt biedt de Luxury ten opzichte van de Comfort de volgende extra's: warmtepomp, accuverwarming, stoelverwarming en een 360-graden camerasysteem. Voor de twee directe concurrenten van de MG4 begeven we ons in het belangrijke C-segment, het segment dat de compacte middenklasse vertegenwoordigt. We pikken hier de Volkswagen ID3 Pro en de Renault Megane E-Tech tussen uit. Om de prijzen in perspectief te plaatsen nemen we naast de prijzen tevens de accucapaciteit, het bereik en de kracht van de elektromotor mee. Zie de onderstaande tabel voor de vergelijking.

accu cap. bereik elektromotor prijs vanaf laadsnelheid (AC) laadsnelheid (DC) acceleratie
MG4 Standard 51 kWh 350 km 170 pk € 30.785 6,6 kW 117 kW 7,7 sec
MG4 Comfort 64 kWh 450 km 204 pk € 34.285 11 kW 131 kW 7,9 sec
MG4 Luxury 64 kWh 450 km 204 pk € 36.285 11 kW 131 kW 7,9 sec
Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh 520 km 145 pk € 38.390 11 kW 124 kW 9,6 sec
Renault Megane E-Tech EV40 40 kWh 370 km 131 pk € 37.590 22 kW 85 kW 10.0 sec

MG4 Electric is een concurrent in het C-segment

De vergelijking van de onderlinge uitvoeringen van de MG4 Electric biedt geen verrassingen. Dit is een kwestie van beoordelen of het prijsverschil met een hogere uitvoering wordt waargemaakt. Mocht je bijvoorbeeld het snelladen belangrijk vinden, zou dat de doorslag kunnen geven om naar de Comfort of de Luxury te gaan vanwege de aanwezige 3 fasen boordlader. Ten opzichte van de ID.3 en de Megane E-Tech is het vergelijk al wat lastiger. Op prijs gaat de MG4 erg goed. Alle MG4-uitvoeringen zijn goedkoper dan de basisvariant van de Volkswagen en de Renault. Dit is toch veelzeggend.


Bij andere keuzefactoren spelen persoonlijke voorkeuren al meer een rol. Vind je het bereik van belang, dan zou de ID.3 de doorslag kunnen geven. De Megane valt wel iets uit de toon. Tenzij snelladen voor jou erg belangrijk is. Kijk dan wel goed uit naar de mogelijkheden. Momenteel komt het erg weinig voor dat je thuis 22 kW kunt laden. Een 3-fasen aansluiting met 32A is dan nodig. Prijs is een belangrijke wegingsfactor bij de aanschaf van een auto. Het betekent dat de MG4 Electric een geduchte concurrent gaat worden in het c-segment.


Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Update met het laatste nieuws over volledig elektrisch aangedreven campers van dit moment.
Een elektrische auto wordt geladen met een laadkabel van Voldt
door Mindert Westra 23 juli 2025
Hoe werkt bi-directioneel laden? Dit en veel meer aspecten over de laadvoorziening voor je elektrische auto.
Een laadkabel zit in de laadpoort van de Renault Megane e-Tech
door Mindert Westra 21 juli 2025
Insiders verwachten veel van de Solid State batterij. Hoe snel laadt het dan en hoe komt dat?
Een Volvo EX90 wordt geladen met een laadstation aan de muur
door Mindert Westra 17 juli 2025
Met vehicle-to-grid kun je overtollige energie van de accu teruggeven aan het stroomnet. Welke auto’s in Nederland kunnen dit?
Lees meer artikelen