Waar de één het gemak van een automatische versnellingsbak verkiest boven een handbak, zweert de ander bij zelf schakelen. Handgeschakelde auto's voegen voor sommigen waarde toe aan de rijbeleving. De juiste verhouding tussen de koppeling en het gas, het ideale moment om te schakelen, het draagt allemaal bij volgens de autoliefhebber. Toch lijkt de handgeschakelde versnellingsbak al langer op zijn retour. En de transitie naar elektrische auto's draagt er flink aan bij. Waarom is dat?
Waarom heeft de elektrische auto een automaat? En bestaan er elektrische schakelauto's?
Op een paar specialistische bouwwerken na hebben elektrische auto's altijd een automaat. Dit is vanwege de elektromotor. In tegenstelling tot een reguliere verbrandingsmotor zijn verschillende versnellingen bij de elektromotor niet nodig. Deze werkt namelijk bij iedere snelheid. Een elektrische auto heeft daarom geen versnellingen en is haast per definitie een automaat. Groot voordeel van een automaat bij EV's is dat hij op het optimale moment schakelt. Het betekent weer een extra stukje efficiency dat weer een extra bijdrage levert aan een hoger bereik.
Zit er dan verschil tussen een automaat bij elektrische auto's en de automaat van een brandstofauto? De meeste mensen merken dat verschil niet, maar het is er wel. Waar bij een reguliere automaat de schakeling toch vrijwel altijd voelbaar is, al is het heel minimaal, merk je bij een elektrisch voertuig met automaat geen enkele vertraging. Daarnaast is er nog het koppel. De elektromotor heeft meteen maximaal koppel. Koppel is het draaimoment, zeg maar het moment dat de wielen op het wegdek gaan rollen. Het maximale koppel zorgt er voor dat de wagen supersnel in beweging wordt gebracht. Bij de elektrische auto is dit maximale koppel altijd meteen beschikbaar, bij de brandstofauto hangt dit sterk af van het toerental en zal daarmee altijd wat extra vertraging bij het optrekken.