6 augustus 2025

Laadpaalfile op vakantie | hoe groot is de kans dat je vast komt te staan?

Die kans is niet zo groot. Over het algemeen zijn EV-rijders tevreden over hun autoreis. Op de zwarte zaterdag is de ellende niet te overzien natuurlijk, maar dat is bekend. Voor de rest valt het mee. Door rekening te houden met een aantal zaken kan de fileleed veel worden voorkomen. Ook deze zomer gaat Nederland weer massaal naar Zuid-Europa en weer terug. Als bezitter van een elektrische auto loop je de kans dat je in de file terecht komt. Een laadpaalfile, wel te verstaan. Steeds meer elektrische rijders durven het aan en gaan met de stekkerauto richting de zon en bergen. Anderen komen terug. Er zal een forse druk ontstaan op de laadinfrastructuur in met name Zuid-Duitsland en Frankrijk. Maar wat de rit zelf betreft zijn er goede ervaringen. Automobilisten gaan er op voorhand al van uit dat je vaker een tussenstop maakt en deze ook wat langer duurt. Daarmee is het 'leed' eigenlijk al verwerkt. Om de reis nog prettiger te maken geven we nog een aantal tips.

reclame camperverhuurbedrijf

Tips om de laadpaalfile zo veel mogelijk te voorkomen

Moeten we ons dan maar als gewillig slachtoffer achteraan aansluiten in de laadpaalfile? Geheel voorkomen zal lastig zijn, maar er is wel iets aan te doen. Zie hier een aantal tips.

 

  • Misschien wel de belangrijkste: baseer je op de feiten en plan hierop je reis. Heb je iets achter de auto? Houd er dan vooral rekening mee dat het bereik van de auto stukken lager ligt dan normaal.
  • Probeer te spreiden door bijvoorbeeld een etmaal eerder of later gaan
  • Lukt dit niet, zorg er dan voor dat je juist wat eerder laadt waardoor je de eerste drukte (het moment dat de meeste Nederlanders gaan laden) kunt omzeilen.
  • Download een handige app waarmee je inzicht hebt van de laadpalen in de buurt. Kijk goed naar de dekking en stel vast dat de app ook werkt op de route en in de regio van bestemming.
  • Ga je overnachten, kijk dan op voorhand of je bij de accommodatie kunt laden of dicht in de buurt. Ook op de plaats van bestemming kan een dergelijk onderzoek handig zijn.
  • Zorg ervoor dat je altijd een alternatieve laadstop voor handen hebt. Heb je dit niet, juist dan kun je laadstress krijgen. Een volledig lege accu, dat wil je niet hebben
  • Plan de rest van de reis opnieuw wanneer je onderweg genoodzaakt bent van je eerste plan af the wijken.
  • Als alternatief zou je van de snelweg af kunnen gaan en lokaal laden. Maar houd er rekening mee dat je niet de enige zult zijn. Ook kun je verkeer aantreffen dat op de weg terug is. Die kom je op de 4-baans snelweg niet tegen.
  • Houd er verder rekening mee dat het filerijden uit zichzelf ook weer impact heeft op de actieradius.
  • Een ander aspect dat los staat van de files maar niet onbelangrijk is, betreft het bezit van de juiste laadpassen. Die van de ANWB kun je in heel Europa gebruiken. De grote jongens zoals Shell Recharge en Ionity hebben een zeer groot Europees netwerk. Een grote aanbieder in Duitsland is Maingau. Mogelijk dien je meerdere laadpassen mee te nemen.
  • Check nog even je laadstekker. De Mennekes-stekker is het meest bekend en zijn in Frankrijk, Duitsland en Italië. Een optie is nog om een 230V-stekker Schuko (type 1 of 2) mee te nemen. In noodgevallen heb je dan nog een alternatief achter de hand.
FastNed snellaadstation Kreuz Hilden. Hoe meer laadstations des te minder laadpaalfiles.

Laadpaalfile | opletten in Duitsland en Frankrijk

Voor een doordeweekse dag of een weekend buiten het hoogseizoen is Duitsland voldoende uitgerust met laadpalen. Ook Frankrijk is begonnen aan een flinke inhaalslag. Veel andere landen, waaronder Spanje en België, zijn ook begonnen aan de opbouw van de laadinfrastructuur, al dan niet ’geholpen’ door de Europese wetgeving. Ten opzichte de landen om ons heen is Nederland erg vooruitstrevend op gebied van elektrisch rijden. De Nederlandse EV-rijder kent doorgaans geen wachtrijen bij het laden. Een goede laadinfrastructuur met landelijke dekking is er al. Ook hebben veel EV-bezitters een eigen laadpaal aan huis. En met de relatief korte afstanden in Nederland komt men de dag wel door. Maar die EV-bezitter gaat nu een lange reis maken. En niet als enige. Er gaat massaal geladen worden op de Duitse Autobahn en de Franse Route du Soleil. Het snellaadnetwerk kan op zeer drukke dagen overbelast zijn. Een ‘zwarte zaterdag of zondag’ voor de elektrische rijder behoort tot de mogelijkheden. Gelukkig zijn er steeds meer laadstations en duurt het snelladen steeds korter. Ook tonen de laadpalen in het buitenland duidelijk minder verstoringen, maar het komt helaas nog wel voor.

Deel het bericht

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen