25 juni 2022

Nieuw record voor Mercedes Vision EQXX

Hoewel Range Anxiety tegenwoordig vrijwel geheel verdwenen is door de toenemende actieradius, het alsmaar groeiende netwerk van laadpalen en het toegenomen snellaadvermogen weet de elektrische auto de dieselauto nog altijd niet te evenaren. Althans, als we het hebben over de actieradius. Op dit moment brengt de Mercedes EQS je maximaal 770 kilometer ver zonder te stoppen voor een laadbeurt. Meer dan prima natuurlijk maar met een beetje dieselauto kom je verder. Dat acht Mercedes ook en kwam met de Mercedes Vision EQXX. In eerste instantie wist de fabrikant met deze een bereik van 1.000 kilometer te halen, maar het kon nog beter, vond men. En dat lukte. Met een nieuwe poging bracht het de EQXX maar liefst 1.202 kilometer verder op een enkele lading.

Mercedes Vision EQXX Concept

De EQXX oogt als geen enkele andere Mercedes en stiekem herkennen we best veel designkenmerken van andere merken. Zo doen de achterlichten en koplampen direct denken aan de Kia EV6, die ook al zo ver komt door zijn aerodynamische vormgeving. Van de zijkant heeft de auto wat weg van de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. De concept-auto moet behoorlijk aerodynamisch zijn met een lage Cw-waarde. Mercedes is zo vrij om de gegevens ook direct te delen. De auto heeft een Cw-waarde van slechts 0,17. Dat is beter dan de meest gestroomlijnde productieauto ooit, wat op dit moment de Mercedes EQS betreft.


Overigens betreft het niet zomaar een digitale concept. Het is een daadwerkelijk rijdende auto en de beloofde range van 1000 kilometer heeft Mercedes in het voorjaar met een praktijktest al bewezen. De enorme range is te danken aan een accucapaciteit van 100 kWh die de helft kleiner en tot 30% lichter is dan de aandrijflijn van de EQS. Gecombineerd met de lage Cw-waarde en de toevoeging van geïntegreerde zonnepanelen op het dak zorgt voor de flinke actieradius. Die zonnepanelen zouden tot 25 kilometer extra range moeten kunnen leveren.

1.202 kilometer met een elektrische auto

Voor het volgende record ondernam de zeer gestroomlijnde auto een zomerse roadtrip van het Duitse Stuttgart naar het Silverstone circuit in het Verenigd Koninkrijk. Via Calais gelegen in Noord-Frankrijk ging de Benz aan boord van de Eurotunnel. De reis werd vervolgd via Londen en reed vervolgens naar de eindbestemming Silverstone. Daar stond Nederlandse trots Nyck de Vries, coureur bij het Formule E team van Mercedes de sedan al op te wachten. 


Nyck kreeg de sleutels in handen en mocht de Vision EQXX eens stevig aan de tand voelen op het historische circuit. Na 11 rondjes op Silverstone vond hij het welletjes en kon Mercedes de balans opmaken. Het resultaat: 1.202 kilometer op een enkele lading en een gemiddeld verbruik van slechts 8,3 kWh per 100 km. Ter vergelijking, tijdens het vorige record werd een gemiddeld verbruik van 8,7 kWh/100 km vastgelegd. Daarnaast was Mercedes in z'n nopjes met het innovatief warmtebeheersysteem op de zomerse dagen met temperaturen tot 30 graden en tijdens het drukke verkeer op de wegen. Overigens hebben de testrijders niet met een slakkengang gereden. De gemiddelde snelheid kwam uit op 83 km/u en de maximale snelheid was 140 km/u. In totaal kostte de reis 14 uur en 30 minuten. Kortom, deze ontwikkelingen beloven veel goeds voor toekomstige elektrische Mercedessen.

EQXX Concept ook naar productie?

Dat het een knappe prestatie is van het merk mag best gezegd worden. De hoogteverschillen, temperatuurverschillen en de verschillende snelheden zijn toch dingen waar in de praktijk autorijders dagelijks mee te maken krijgen. Een realistisch beeld is dan prettig, een enorme actieradius nog een stuk beter. Overigens is het niet zomaar een slimme marketing truc om de elektrische auto's van Mercedes onder de aandacht te brengen. Mercedes heeft reeds laten weten dat de techniek van de auto daadwerkelijk op korte termijn terug te vinden zal zijn in productiemodellen.


Deel het bericht

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen