20 september 2024

Wat wil het kabinet met de elektrische auto?

De regering komt terug op eerder gedane beloftes om de elektrische auto nog enigszins te ontzien. Dit zal ten koste gaan van de populariteit van het elektrisch rijden. Goed voorbeeld is de motorrijtuigenbelasting (MRB) waarvan een toegezegde volledige gewichtscorrectie wordt teruggedraaid naar gedeeltelijk. De MRB is gebaseerd op het gewicht van de auto en die is voor een EV nu eenmaal zwaarder vanwege het accupakket. Het vorige kabinet ging nog uit van een correctie van 40% van het gewicht. Die korting blijkt slechts 25% te worden. Maar door een rekenfout van het vorige kabinet moet er ook nog eens een financiële tegenvaller worden weggewerkt. Dit zorgt voor een extra versobering van het pakket. Aan financiële steun blijft vrijwel niets over. Waar de subsidieafbouw in eerste instantie nog over enkele jaren werd uitgesmeerd is het nu in lange halen snel thuis. Weliswaar is er volgend jaar in 2025 nog een korting van 75%. Het jaar daarop in 2026 gaat het al naar 25%, maar zelfs dit is onzeker. Al vanaf 2026 of 2027 betaalt de EV-rijder het volle pond voor een zwaardere auto. Dat extra gewicht zorgt er overigens ook al voor dat verzekeringspremies hoger uitvallen.

Vertrouwen overheid

Wat niet onderschat moet worden is dat de burger het vertrouwen verliest in de overheid. Neem die correctie op de MRB. Die was al door de Tweede en Eerste Kamer geaccordeerd. De aanschaf van een auto is een investering voor jaren. Velen maken een financiele onderbouwing bij hun plannen om over te gaan naar elektrisch. Die berekening wordt vaak over jaren uitgesmeerd. Als dan blijkt dat de rekensom tussentijds anders uit valt, is de teleurstelling groot. Een dergelijke ervaring speelt mee bij de eerstvolgende aankoop of bij een andere grote uitgave. Alleen al de ongeïnteresseerde houding jegens de EV leidt er toe dat mensen hun aankoopbeslissing afwachten. Dat is slecht voor de EV-branche. Mensen haken af. Het is een besparing op de korte termijn, maar op lange termijn schiet het kabinet in eigen voet.

Twee elektrische Smart 3's rijden over een weg door de bergen

Wat blijft er nog over aan subsidies vanaf 2025?

Maar aan meerdere regelingen komt een einde, volgens beleid dat al door het vorige kabinet was ingezet. Zo komt de aanschafsubsidie voor nieuwe EV's en occasions vanaf 1 januari 2025 te vervallen. Tevens komt de vrijstelling op de BPM te vervallen. Hiervan in de plaats komt een vast bedrag dat in rekening gebracht voor voertuigen die emissievrij rijden.  Volgens de ANWB is dat EUR 660 per jaar. De enige regeling die nog over blijft is de kortingsregeling op de bijtelling (voor zakelijk rijden). Maar deze regeling werd al afgebouwd en loopt alleen nog in 2025.



Deel het artikel

Light blue electric car parked in front of colorful buildings. Sunny day.
door Mindert Westra 3 november 2025
Jarenlang was de Spring de goedkoopste elektrische auto uit het A-segment. Sinds kort heeft het een geduchte concurrent: de Leapmotor T03. Welke is beter?
Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas tegen een laadstation van Vandenbron
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Lees meer artikelen