Het is eindelijk zover! Nieuwkomer Sono Motors heeft de productieversie van hun eerste SEV ( Solar Electric Vehicle ) onthuld. Na jaren van ontwikkeling is de elektrische zonneauto van het Duitse merk klaar voor levering. Om de uitstraling hoef je de Sono Sion , zoals het eerste model heet, niet te kopen. Om de techniek wel degelijk. Dankzij geïntegreerde zonnepanelen over vrijwel alle kunststof carrosseriepanelen is de Sion met recht een technisch hoogstandje te noemen. En anders dan onze Nederlandse trots Lightyear is de Sono Sion zeer betaalbaar.
In het persbericht deelt oprichter en CEO Laurin Hahn direct de specificaties en technische gegevens. We wisten al dat de Sono Sion een grote 54 kWh batterij kreeg aangemeten. Middels dit accupakket moet een WLTP-actieradius van 305 kilometer mogelijk zijn. Tot dusver niet heel bijzonder, zou je zeggen. Echter, dankzij de geïntegreerde zonnepanelen moet het mogelijk zijn om 112 kilometer per week aan extra zonnestroom te ontvangen. Daarmee zal de 163 pk sterke Sion uiteindelijk een stuk verder komen dan de opgegeven actieradius.
Uiteraard is ook gedacht aan andere manieren om de elektrische hatchback op te laden. Standaard krijgt de Sono Sion een 11 kW AC-boordlader aangemeten. Deze is niet alleen in staat om de auto op te laden maar ook te ontladen. De Sion krijgt dus een bidirectioneel laadsysteem. Het is dus mogelijk om middels Vehicle-2-Load (V2L) techniek andere apparaten, zoals een elektrische fiets, op te laden. Daarnaast kan de auto aan een snellader worden opgeladen met een laadvermogen van 75 kW. Ten opzichte van de voorgaande versies die we van de auto hebben mogen aanschouwen blijft het uiteindelijke productiemodel vrijwel ongewijzigd. De grootste verschillen zijn merkbaar aan de voorzijde. De voorbumper heeft een afwijkend design, het logo is nu prominent aanwezig en de koplampen zijn vervangen voor Xenon-exemplaren met LED-dagrijverlichting. Optioneel zal de Duitse EV te krijgen zijn met een trekhaak.
Ook aan de binnenzijde herkennen we het minimalistische design. Op het dashboard treffen we twee grote schermen. De eerste betreft een 8 inch scherm met alle informatie voor de bestuurder. Het tweede scherm meet 10 inch en is centraal geplaatst op het dashboard. Om het interieur wat op te fleuren heeft Sono afgekeken bij Rolls Royce. Jazeker, hetgeen je op de persfoto's ziet is mos. En nee, je hoeft het geen water te geven. Een leuke gimmick. Verder geeft Sono aan dat stoelverwarming voor beide voorstoelen standaard is, evenals zes luidsprekers en een in delen neerklapbare achterbank. De bagageruimte heeft een inhoud van 650 liter, klap je de stoelen op dan heb je de beschikking over 1250 liter.
Maar wat gaat deze innovatieve auto kosten? Ook daar weet de topman iets over te melden. Eerder werd gemikt op een prijs van rond de 20.000 euro. Gezien de inflatie lijkt dat niet te gaan lukken. Desalniettemin is de Sono Sion best een aantrekkelijke deal. De Sono Sion is beschikbaar vanaf 25.126 euro. Wanneer we de eerste exemplaren op de weg kunnen spotten is nog niet helemaal duidelijk.