Blog Layout

jan. 03, 2023

Vehicle-to-grid | hoe kan mijn auto bijdragen aan een beter milieu?

De elektrificatie die we in Nederland (en Europa) voor ogen hadden is met de oorlog in Oekraïne in een stroomversnelling geraakt. Van willen naar moeten. We moeten op een andere manier onze energievoorziening gaan regelen. Zoals van gas naar elektrisch. Maar dat betekent wel een uitdaging: de stroom tijdens overproductie en tijdens tekorten moet gemanaged worden. Het breed uitrollen van vehicle-to-grid van je auto biedt hier mede een oplossing. 

Vehicle-to-grid is de oplossing voor een overbelast netwerk

De beweging naar meer elektriciteit is volop gaande. Zowel particulieren als bedrijven gaan er voor. Zonnepanelen zijn niet aan te slepen. Windturbines schieten als paddestoelen uit de grond. Dat zorgt ervoor dat naast groeiende vraag ook groeiend stroomaanbod een forse claim legt op het huidige elektriciteitsnetwerk. Het is spitsuur op het net. Als er te veel stroom wordt opgewekt gaan delen van het net plat. Miljardeninvesteringen zijn nodig om de ontwikkelingen bij te houden. Het geld is daarbij niet het probleem, maar het tekort aan mensen en materialen wel. En al zou er genoeg technisch personeel voorhanden zijn dan nog kost het jaren om alle aanvragen voor aansluiting op het net te kunnen behandelen. Het is de V2G-techniek die hier een deel van de oplossing kan zijn door de batterij van de elektrische auto als hulpmiddel in te zetten bij het managen van stroomvraag en stroomaanbod. Overigens is V2G één van de manieren om gebruik te maken van de stroom uit de batterij van de auto. Er zijn meer vormen onder de noemer vehicle-to-everything (V2X).

Vehicle-to-grid auto als hulpmiddel bij pieken en dalen in de stroomvoorziening

Werking van Vehicle-to-Grid in een plaatje


V2G is een staaltje omdenken van de hoogste orde. Van de heersende gedachte dat de elektrische auto een grote stroomvreter is gaan we over naar het idee dat je met V2G een grote batterij ter beschikking hebt die je in daluren (veel zon of wind) kunt laden en die je in piekuren gebruikt om de stroomvraag te bedienen. 


Providers kunnen de stroompieken en stroomdalen 1-2 dagen van te voren voorspellen. Als je de flexibiliteit hebt in de momenten wanneer je laadt, kun je heel goedkoop stroom inslaan om je batterij te laden en overtollig stroom aan het het net terug geven wanneer de stroom erg duur is. 


Dit kan je zelfs geld opleveren. En je helpt daarbij het milieu. Hoe gaaf is dat?


Deel het bericht


Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Meer artikelen
Share by: