18 augustus 2025

Welke Chinese auto's worden in Nederland het meest verkocht?

Dat zijn enkel nog de auto’s op stroom. Zowel de elektrische auto’s als de plug-in hybrides uit China zijn populair. Met bijna 1750 verkochte auto’s in Nederland in de eerste helft van 2025 staat Lynk en Co met zijn (P)HEV's bovenaan. Een goede tweede is BYD die zowel hybride als volledig elektrische modellen in zijn gamma heeft. Het best verkochte model is de PHEV model 01 van Lynk en Co. Hier zijn bijna 1.400 van verkocht. Als tweede volgt de eveneens plug-in hybride BYD Seal U met bijna verkochte 1.000 stuks. Merken die momenteel goed in de markt liggen zijn:


  • Link & Co (model 01)
  • BYD (Dolphin, Atto 2 en 3, Seal, Seal U, Tang)
  • XPENG (G6, P7 en G9)
  • NIO (ET5, EL6 en ET7)
  • Zeekr (001, X en 7X)
  • Smart Automobil (smart #1 en smart #3)
  • DongFeng (Box)
Een witte SUV Xpeng G9 wordt geladen op een overdekte plaats met bergen in de verte op de achtergrond.

Opmars elektrische Chinese auto

De opmars van de Chinese auto zal niemand zijn ontgaan. Er zijn al heel wat Chinese modellen naar de Nederlandse markt gebracht. Vooral de politiek ziet de ontwikkelingen met argusogen aan. Want de opkomst is een bedreiging voor de West-Europese auto-industrie. De consument ziet dat anders. Die merkt dat de kwaliteit en design van de Chinese auto niet meer onder doet voor de westerse modellen. Ook zijn hebben de auto’s tegenwoordig veel innovaties en functies die vaak ook nog als standaard worden meegeleverd, waar ze bij Europese modellen optioneel (dus voor een meerprijs) te verkrijgen zijn. En dat alles terwijl de merken uit het Verre Oosten doorgaans veel goedkoper zijn, hoewel er twijfels zijn in hoeverre de Chinese overheid deze industrie subsidieert. Oorspronkelijk lag de productie veel in het thuisland zelf. Door importtarieven en kostenbesparingen wordt de productie ook naar Europa verplaatst. Een andere trend is dat er ook steeds meer hybride-varianten naar Europa komen. Ook dat komt door de importheffingen die wel voor EV’s gelden en niet voor hybridevarianten.


Wij gaan dieper in op de populairste modellen per automerk. De verkoopcijfers komen van de website van de RAI BOVAG. Bekende merken zoals Mini, MG, Polestar en Volvo die Chinese moeders hebben nemen we niet mee. Hun historie ligt eigenlijk nog zo veel in Groot-Brittannië (MG en Mini) en Zweden (Polestar en Volvo) dat we bij deze merken niet kunnen spreken over een Chinese identiteit. Smart Automobil is voor de helft Chinees. Het is Geely dat dit merk in een joint-venture samen met Mercedes-Benz heeft opgezet. Verder zijn er nog meerdere Chinese merken zoals Aiways, Hongqi, Omoda en Cherry die het bij ons niet goed doen en vrijwel niet worden verkocht. Deze merken doen het hier dus niet goed in de markt. Voor relatieve nieuweling Omoda zou het tij kunnen keren gezien zij nog altijd de Omoda 5 EV willen lanceren. Ook DongFeng is een interessante nieuwe partij.

Lynk & Co het populairst

Het meest verkochte model van Lynk & Co is de 01. In de eerste 6 maanden van 2025 zijn er ruim 1.300 stuks van verkocht. De 02 blijft daar ver bij achter met slechts 73 exemplaren. De 01 is zowel verkrijgbaar in HEV als PHEV. Zijn bijna 18 kWh grote batterij levert een extra rijbereik op van 70 km. In 2025 heeft de 01 nog een upgrade gehad waardoor het een gecombineerd vermogen heeft van 275 pk. Het model kan in een abonnementsvorm worden gereden. Voor EUR 600 per maand excl. aanmeldkosten kun je 1.250 km vrij rijden en betaal je geen kosten voor aanschaf, verzekeringen, onderhoud en wegenbelasting. Extra kilometers boven de 1.250 kosten rond de 20 cm/km. Recentelijk is ook de PHEV 08 in Europa uitgerold. Deze heeft een opvallend groot bereik van 200 km. We gaan zien hoe goed deze in markt ligt.

BYD wereldwijd de grootste

Door zijn brede assortiment en een groot internationaal verkoopnetwerk is het merk een geduchte concurrent van Tesla. Met de verkopen in het thuisland meegerekend is het de Amerikaanse fabrikant al voorbijgestreefd en wordt hij wereldwijd het meest verkocht. Het BYD-model dat in Nederland verreweg het meest in trek is, is de PHEV Seal U (DM-I). Bijna 1.000 stuks zijn er van verkocht. Dit is 3x zo veel als de elektrische BYD Atto 3. Iets minder geliefd zijn de elektrische Seal en Dolphin. Alle modellen meegerekend heeft BYD in totaal ruim 1750 auto’s verkocht. Interessant om nog te vermelden is dat er zelfs een PHEV Camper op komst is. Het betreft een minivan met een elektrisch bereik van 190 km en een gecombineerd bereik van meer dan 1.000 km. Het autoconcern kan op nog meer succes rekenen wanneer het weet door te breken met zijn revolutionaire Solid State battery (vaste stoffen accu).

XPENG

Als een diesel zo gestaag komt dit merk er aan. Qua verkoopaantallen trekt XPENG gelijk op met Zeekr. De XPENG G6 doet het nog het best met 350 stuks in de eerste 6 maanden. Het topmodel XPENG G9 concurreert in het premiumsegment onder andere met de Mercedes-Benz EQE SUV. Gezien er van beide rond de 160 zijn verkocht doet de G9 het zo gek nog niet. Zijn directe concurrent Tesla Model X blijft met slecht 24 verkochte auto’s ver achter.

NIO met zijn swapstations

Ondanks het feit dat NIO strakke modellen die veel te bieden hebben worden er maar weinig van verkocht. Van alle modellen bij elkaar lagen de verkopen 2025H1 op slechts 50. Mogelijk heeft het te maken met NIO’s swapstations waar een lege batterij binnen 5 minuten geruild kan worden voor een volle. Het is een gedurfd concept dat eigenlijk alleen daarom een kans van slagen verdient, maar vooralsnog wordt het nog niet door het publiek omarmd. Mensen koper sneller een NIO wanneer er veel swapstations zijn. NIO zal meer swapstations optuigen als de verkopen goed lopen. De uitdaging van deze fabrikant is om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Verkopen smart vallen tegen

De joint venture van Geely en Mercedes doet het aardig, maar niet meer dan dat. Zij hebben 2 modellen in de markt die samen een verkoopaantallen hebben van 250. De smart#1 is nog altijd het populairst. De nieuwere smart #3 blijft duidelijk achter. Smart Automobil verdient eigenlijk meer. Neem de smart #1 Pro+ die een hele nette derde positie in neemt in het klassement van de beste caravantrekkers.

Een gele Smart #3 met zwart dak staat op een parkeerdek.

DongFeng | nieuwe interessante partij dient zich aan

In de eerste maanden van dit jaar heeft DongFeng met zijn Box meteen voet aan de grond gekregen in Nederland. Bijna 350 stuks zijn ervan verkocht. Hij is dus populairder dan de smart, ook al blijft de verkoop in juni wat achter. Van een stijgende verkoop die doorzet lijkt nog geen sprake. Mogelijk is de nieuwigheid er nu al van af. In dat geval heeft deze autofabrikant een enorme uitdaging te gaan het tij te keren.


Deel het artikel

Een groene Citroën ë-C4 staat bij een gebouw geparkeerd
door Mindert Westra 11 augustus 2025
Sinds enkele maanden kan er bij de ë-C4 gekozen worden voor een zwaardere batterij. Wat is het verschil met de vorige en hoe bevalt deze?
Twee elektrische auto's staan aan een laadpaal bij een laadstation van FastNed
door Mindert Westra 6 augustus 2025
Kunnen we laadpaalfiles verwachten op weg naar het zuiden? Door het volgen van een paar handige tips kan het meevallen.
Twee gelijke scootmobielen staan bij een pand op een ondergrond van zwart grind
1 augustus 2025
Een scootmobiel ziet er tegenwoordig niet alleen flitsend uit maar het is ook steeds meer van alle gemakken voorzien. Wordt het een mini-auto?
Elektrische camper Peugeot e-Rifter Vanderer met hefdak open
door Mindert Westra 28 juli 2025
Mensen die een elektrische camper kopen willen wat te kiezen hebben. Inmiddels zijn er al wat e-camper s naar de markt gebracht. Volg het actuele overzicht.
Lees meer artikelen