Blog Layout

mrt. 07, 2023

Kunnen we al rijden met de Tesla Autopilot?

Kennen we KITT nog? De zelfrijdende en pratende Pontiac Firebird uit 1982 die debuteerde in de toenmalige populaire televisieserie Knight Rider? Een auto voorzien van kunstmatige intelligentie leek toen nog ver van de realiteit. Toch ligt veel er van al binnen handbereik. We besteden aandacht aan het zelfrijdende systeem van Tesla, de Autopilot. Hoe ver staat het? En kunnen we al met de autopilot van Tesla rijden?

Tesla Autopilot is een bundeling van rijhulpsystemen

Vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van de zelfrijdende auto. Maar wat is het precies? Het Autopilot-systeem van Tesla is een zeer uitgebreide verzameling van rijhulpsystemen die het zelf-rijden van een Tesla mogelijk maakt. Handelingen zoals het remmen, accelereren en sturen neemt de auto middels Autopilot volledig van de bestuurder over. Hoewel het systeem gericht is op veiligheid en juist het aantal ongelukken moet zien te voorkomen deed vrijwel ieder ongeval met een Tesla de vraag rijzen of Autopilot ooit wat zou gaan worden. Maar het systeem is niet alleen zelfrijdend, maar ook zelflerend. Ieder ongeluk werd goed bestudeerd om te leren van fouten en om te verbeteren. Al doende werd het autodidacte systeem telkens beter en werkt de Autopilot officieel ook in de praktijk.

De geschiedenis van Tesla Autopilot

Tesla begon in 2013 al over de zelfrijdende functie. Als het in vliegtuigen kan, moet het in auto's ook kunnen verklaarde eigenaar Musk. In oktober 2014 konden klanten de Autopilot optioneel aanschaffen. Destijds was dit een semi-automaat die alleen autonome rij- en parkeermogelijkheden had. Middels een hardware-update in oktober 2015 werden alle productie-Tesla's met terugwerkende kracht vanaf september 2014 van een nieuwe versie van de Autopilot voorzien. Vrij snel volgden de eerste updates. Niet alleen om het systeem te verbeteren maar ook om gebruikers te wijzen op de risico's. Velen dachten namelijk dat sturen niet meer nodig was. Dit werd gecorrigeerd in de update van november 2016.

 

Tesla verklaarde dat alle nieuwe auto's die vanaf oktober 2016 werden geleverd waren voorzien van de benodigde sensoren en hardware HW2. Dit bracht de mogelijkheid om automatisch van rijstrook te wisselen zonder hulp van de bestuurder. Het systeem werd voor het eerst toegepast in februari 2017. In maart 2019 begon Tesla met het produceren van voertuigen met het HW3 hardware. Dit betrof de nieuwe versie van de volledig zelfrijdende computer.

Hoe werkt de Tesla Autopilot?

De hardware van iedere Tesla bestaat uit acht 360-graden camera's, 12 ultrasone sensoren, naar voren gerichte radar, hulpmiddelen voor beeldverwerking, een boordcomputer en meer. Dit systeem kan in alle richtingen tegelijk kijken. Gezamenlijk kunnen de camera's en sensoren tot 250 meter ver kijken. De sensoren meten continu de afstand tot andere voertuigen. Door de ingestelde marge weet de auto hoeveel afstand bewaard moet worden tot andere weggebruikers. De camera's zullen op hun beurt zorgen voor de herkenning van belijning, borden en zelfs personen en dieren. Uiteraard is het systeem geprogrammeerd om situaties te herkennen er er op te anticiperen en te reageren.

 

Drie camera's zijn te vinden achter de voorruit. De overzichtscamera heeft een bereik tot 60 meter en is voorzien van een 120-graden fisheye-lens. De camera detecteert verkeerslichten, obstakels die het pad afsnijden en objecten in de directe omgeving. De camera is vooral gericht op de bebouwde kom en lage snelheden. De hoofdcamera is bedoeld voor meerdere toepassingen en heeft een bereik van 150 meter. De afstandscamera wordt vooral ingezet op de snelweg. De 90-graden zij-camera's houden op de snelweg andere auto's in de gaten om te reageren op onverwachte bewegingen en ze houden verkeersdeelnemers op rotondes en kruispunten in de gaten. De naar achteren gerichte zij-camera's zijn goed voor de blinde hoeken aan beide kanten van de auto. Handig voor het veilig invoegen en automatisch wisselen van rijstrook. De achteruitrijcamera helpt bij het parkeren en kijkt naar aanstormend verkeer op snelwegen of bij het wachten voor een stoplicht. Het geheel zal worden aangevuld met een radar die, bij slechtere weersomstandigheden alsnog objecten en voertuigen kan detecteren, en ultrasone sensoren die middels geluidssignalen een extra controle uitvoeren.

Rijden met de automatische piloot in Nederland

De hardware van iedere nieuwe Tesla maakt volledig autonoom rijden mogelijk. Het systeem is klaar om te rijden zonder tussenkomst van de bestuurder. Of dit ook gaat gebeuren is een volgende stap. Op dit moment is dat in Nederland en in veel andere landen, wettelijk gezien nog niet mogelijk. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk en dient op te letten. Dit niveau van zelfrijden wordt aangeduid als level 2. Volledig zelfrijdend waarbij je niet terug hoeft te vallen op de bestuurder is van het level 3. Zo ver is Tesla nog niet. Het voelt wel de adem in de nek van Mercedes die inmiddels wel met een level 3 de weg op mag. Level 4 bestaat ook al en behoort vooral toe aan de foodrobots en taxi-robots die in enkele Amerikaanse grote steden en in China rondrijden. Een bekende taxi-robot iss de Wayno van Google. Eind 2023 kwam het bericht dat de Wayne meer dan 7 miljoen kilometers heeft gereden met veel minder schade dan de reguliere voertuigen.



Deel het artikel


Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
03 mei, 2024
Het gebeurt altijd een ander, maar het zal je maar gebeuren. Je wint een auto! Wel zit je dan vast aan een aantal contractvoorwaarden.
Een gele elektrische Renault 5 staat tegen een gele achtergrond
door Mindert Westra 01 mei, 2024
Wie kent de Renault 5 niet? Renault doet oude tijden herleven door zijn gamma te verrijken met een elektrische versie van zijn voorgangers.
Meer artikelen
Share by: