En opnieuw kunnen we een nieuw Chinees model aanschouwen op de Europese wegen. Deze keer gaat het over de Atto 3 , een mooie Crossover die lekker op de weg ligt en het goed gaat doen de komende jaren. Het moet ook wel wat te bieden hebben want de Atto 3 neemt het op tegen de Kia Niro EV, de
Volkswagen ID.4,
Volvo XC40 Electric en de
Renault Megane E-Tech. Ook de Atto is een telg van BYD. Dit Chinese bedrijf is een blijvertje op de Europese EV-markt. Men komt met solide eigentijdse modellen die goed ogen en het zeer goed doen. En tegen een marktconforme prijs, voor EV-maatstaven. Overigens gaat deze stekkerauto in Nederland weg voor € 43.000.
Wat het interieur betreft doet de Atto het goed, maar verder niet opvallend. De bagageruimte is met 440 liter te doen, maar blijft aan de kleine kant. Zeker in vergelijking met concurrerende modellen. Het infotainment kun je aan de Chinezen over laten en ziet er ook bij de Atto 3 goed en verzorgd uit. Hetzelfde geldt voor de rijhulp- en veiligheidssystemen waar ook dit voertuig ruim in voorziet. De accu is 60 kWh groot. BYD geeft aan dat het bereik op 420 km ligt. Vermeldenswaard is het feit dat BYD de lithium-ion accu vervangt door de zogenaamde Blade batterij. Deze accu’s bevatten geen kobalt. Ook zijn ze veiliger (minder kwetsbaar en minder heet) en nemen ze minder ruimte in beslag. Een mooie volgende stap naar een duurzame wereld.
Ook met dit model tonen de Chinese fabrikanten zich een geduchte en blijvende concurrent zijn voor de Europese EV-industrie. Dit komt vooral door hun degelijke modellen, die veel te bieden hebben voor een nette prijs. Keerzijde is dat men nooit eens uit de toon valt. De term doe-eens-gek kent de Chinees niet. Gevolg is dat de Chinese modellen steeds meer op elkaar lijken. Dat kan ook een keer tegen gaan staan. Minstens 1 mogelijkheid waar de Europeanen zich met soms kekke EV-modellen kunnen onderscheiden.