6 mei 2025

BYD Atto 3 | wat zijn de laatste wijzigingen in 2025?

BYD blijft maar aan de weg timmeren met zijn modellen door niet alleen nieuwe modellen uit te brengen maar ook aanpassingen door te voeren op bestaande modellen. Dit voorjaar 2025 is de Atto 3 aan de beurt. Weliswaar zijn het minimale wijzigingen maar toch, ze zijn er wel. Zo wordt de snellaadcapaciteit verhoogd naar 110 kW en mag de cross-over voortaan tot 750 KG trekken. Voor dit extra's moet er wel meer betaald worden. Het instapmodel Comfort kost tegenwoordig € 40.690. De wat duurdere Design kost € 2.000 meer. Zijn actieradius ligt ruim boven de 400 km. In 7,3 seconden raast de auto naar de 100 km/uur. Zijn maximum snelheid ligt op 160 km/u.


De BYD Atto 3 , een mooie Crossover die lekker op de weg ligt en het goed gaat doen de komende jaren. Het moet ook wel wat te bieden hebben want de EV moet het opnemen tegen de Kia Niro EV, de Volkswagen ID.4, Volvo XC40 Electric, Peugeot e-2008 en de Renault Megane E-Tech. Het Chinese BYD is een blijvertje op de Europese EV-markt. Men komt met sportieve eigentijdse modellen die het zeer goed doen. Daar komt bij dat het tegen een marktconforme, voor EV-maatstaven concurrerende prijzen wordt verkocht.

BYD Atto 3 achterkant

Specificaties BYD Atto 3

Het interieur is vrij basic en niet opvallend. Het dashboard heeft verschillende kleuren. De infotainment wordt op een scherm van 15,6 inch geprojecteerd. Dit scherm kan overigens ook rechtop staan. De bagageruimte is met 440 liter te doen, maar blijft aan de kleine kant. Zeker in vergelijking met concurrerende modellen. Het infotainment kun je aan de Chinezen over laten en ziet er ook bij de Atto 3 goed en verzorgd uit. Hetzelfde geldt voor de rijhulp- en veiligheidssystemen waar ook dit voertuig ruim in voorziet. Een goed voorbeeld hiervan is de dodehoekdetectie die standaard inbegrepen is.


De Atto 3 staat op het e-platform 3.0. De accu is 60 kWh groot. BYD geeft aan dat het bereik op 420 km ligt. Het vermogen van de elektromotor is 204 pk dat wordt afgegeven op de voorwielen. De fabrikant heeft de lithium-ion accu vervangen door de zogenaamde Blade batterij. Deze accu’s bevatten geen kobalt. Ook zijn ze veiliger (minder kwetsbaar en minder heet) en nemen ze minder ruimte in beslag. Een mooie volgende stap naar een duurzame wereld. Waar het zich ook goed onderscheid is de warmtepomp die standaard wordt meegeleverd. Hiermee wordt de restwarmte zoveel mogelijk benut, dat uiteindelijk weer ten goede komt aan de range.


Ook met dit model tonen de Chinese fabrikanten zich een geduchte en blijvende concurrent zijn voor de Europese EV-industrie. Dit komt vooral door hun degelijke modellen, die veel te bieden hebben voor een nette prijs. Keerzijde is dat men nooit eens uit de toon valt. De term doe-eens-gek kent de Chinees niet. Gevolg is dat de Chinese modellen steeds meer op elkaar lijken. Dat kan ook een keer tegen gaan staan. Minstens 1 mogelijkheid waar de Europeanen zich met soms kekke EV-modellen kunnen onderscheiden.

Interieur Atto 3

De batterij van een witte Tesla wordt aan een laadpaal opgeladen bij een laadstation van Tesla
door Mindert Westra 11 december 2025
Brengt DC-laden van de batterij schade toe aan een elektrische auto? Welke maatregelen kan ik nemen om slijtage aan de batterij tegen te gaan?
De rechterhelft van een elektrische Polestar 3 SUV staat model met een witte achtergrond
door Mindert Westra 1 december 2025
De Polestar 3 rijdt sinds 2024 bij ons rond. Toch zal er in 2026 alweer een upgrade volgen. Het toch al complete model krijgt enkele flinke verbeteringen.
Een Elektrische auto rijdt door de sneeuw
door Mindert Westra 26 november 2025
De combinatie van een elektrische auto en de winterkou is niet optimaal. Maar met een goede voorbereiding en zuinig rijden is het goed te doen. Lees de 10 tips!
een lauwe smart #1 Pulse staat geparkeerd met bergen op de verre achtergrond
20 november 2025
Snel een tijdelijke auto nodig? Shortlease biedt de oplossing. ✔Wat is shortlease ✔Voordelen auto shortlease ✔Voor wie is shortlease geschikt? ✔Hoe regel ik het?
Lees meer artikelen