BYD Atto 3 | wat zijn de laatste wijzigingen in 2025?
 
BYD blijft maar aan de weg timmeren met zijn modellen door niet alleen nieuwe modellen uit te brengen maar ook aanpassingen door te voeren op bestaande modellen. Dit voorjaar 2025 is de Atto 3 aan de beurt. Weliswaar zijn het minimale wijzigingen maar toch, ze zijn er wel. Zo wordt de snellaadcapaciteit verhoogd naar 110 kW en mag de cross-over voortaan tot 750 KG trekken. Voor dit extra's moet er wel meer betaald worden. Het instapmodel Comfort kost tegenwoordig € 40.690. De wat duurdere Design kost € 2.000 meer. Zijn actieradius ligt ruim boven de 400 km. In 7,3 seconden raast de auto naar de 100 km/uur. Zijn maximum snelheid ligt op 160 km/u.
De BYD Atto 3 , een mooie Crossover die lekker op de weg ligt en het goed gaat doen de komende jaren. Het moet ook wel wat te bieden hebben want de EV moet het opnemen tegen de Kia Niro EV, de Volkswagen ID.4, Volvo XC40 Electric, Peugeot e-2008 en de Renault Megane E-Tech. Het Chinese BYD is een blijvertje op de Europese EV-markt. Men komt met sportieve eigentijdse modellen die het zeer goed doen. Daar komt bij dat het tegen een marktconforme, voor EV-maatstaven concurrerende prijzen wordt verkocht.
 
  
Specificaties BYD Atto 3
Het interieur is vrij basic en niet opvallend. Het dashboard heeft verschillende kleuren. De infotainment wordt op een scherm van 15,6 inch geprojecteerd. Dit scherm kan overigens ook rechtop staan. De bagageruimte is met 440 liter te doen, maar blijft aan de kleine kant. Zeker in vergelijking met concurrerende modellen. Het infotainment kun je aan de Chinezen over laten en ziet er ook bij de Atto 3 goed en verzorgd uit. Hetzelfde geldt voor de rijhulp- en veiligheidssystemen waar ook dit voertuig ruim in voorziet. Een goed voorbeeld hiervan is de dodehoekdetectie die standaard inbegrepen is.
De Atto 3 staat op het e-platform 3.0. De accu is 60 kWh groot. BYD geeft aan dat het bereik op 420 km ligt. Het vermogen van de elektromotor is 204 pk dat wordt afgegeven op de voorwielen. De fabrikant heeft de lithium-ion accu vervangen door de zogenaamde Blade batterij. Deze accu’s bevatten geen kobalt. Ook zijn ze veiliger (minder kwetsbaar en minder heet) en nemen ze minder ruimte in beslag. Een mooie volgende stap naar een duurzame wereld. Waar het zich ook goed onderscheid is de warmtepomp die standaard wordt meegeleverd. Hiermee wordt de restwarmte zoveel mogelijk benut, dat uiteindelijk weer ten goede komt aan de range.
Ook met dit model tonen de Chinese fabrikanten zich een geduchte en blijvende concurrent zijn voor de Europese EV-industrie. Dit komt vooral door hun degelijke modellen, die veel te bieden hebben voor een nette prijs. Keerzijde is dat men nooit eens uit de toon valt. De term doe-eens-gek kent de Chinees niet. Gevolg is dat de Chinese modellen steeds meer op elkaar lijken. Dat kan ook een keer tegen gaan staan. Minstens 1 mogelijkheid waar de Europeanen zich met soms kekke EV-modellen kunnen onderscheiden.





