4 mei 2023

Polestar 4 | elektrische SUV heeft veel bereik maar is ook duur

Consequent als Polestar is heeft het opnieuw een Polestar aan zijn nummering toegevoegd. Het betreft de volledig elektrische Polestar 4, een geheel nieuw ontworpen SUV-coupé en het snelste Polestar-model tot nu toe. De nieuwe telg van de Polestar-familie heeft designelementen die voor het eerst te zien waren in het Polestar Preconceptmodel. Dat het doornummeren van de Polestar-modellen wat gaat wringen merk je aan deze uitvoering. De Polestar 4 had ook Polestar 2,5 kunnen heten, want het model zit qua formaat tussen de Polestar 2 en de Polestar 3. Zo is het model korter en lager dan de '3'. Wat heeft deze versie te bieden, hoe ver ligt zijn bereik en wat mag het kost kosten?

Polestar 4 vanaf de zij- en achterkant

Polestar 4 design

Net als bij de Polestar 5 heeft ook de Polestar 4 enkele belangrijke elementen van de Polestar Precept concept. De aerodynamische vormgeving van de Polestar 4 wordt nog eens versterkt door een lage neus, de aero-blades achter en de optimalisatie van de luchtstroom rond de achterlichtbalk. De Polestar 4 is ontwikkeld op basis van het bekende SEA-platform van het Chinese Geely. aan de voorkant lijkt het model veel op de '3'. Vanaf het midden en aan de achterkant heeft het meer wat weg van de '2'. De nieuwe SUV-coupé bevindt zich in het D-segment (middenklasse) met een grote carrosserie en een lange wielbasis van 3 meter. Het glazen panoramadak loopt door over de gehele lengte. Optioneel is er de voorziening om het dak ondoorzichtig of transparant te maken. Omdat de achterruit ontbreekt reikt het glazen dak tot voorbij de hoofden van de inzittenden. Verder is er een tweede media- en temperatuurregelingsscherm gemonteerd tussen de voorstoelen die bediend kan worden door de inzittenden achterin. De traditionele achteruitkijkspiegel heeft de Zweedse fabrikant vervangen door een high-definition scherm dat het beeld weergeeft van een op het dak gemonteerde achteruitrijcamera.

Polestar 4 bestaat uit duurzame materialen

Voor de bouw van de Polestar 4 is veel gebruik gemaakt van circulaire en koolstofarme materialen. Ook in de toeleveringsketen wordt het gebruik van duurzame materialen afgedwongen. Al het interieurmateriaal wordt uit hetzelfde basismateriaal vervaardigd. Dit omvat een op maat gebreid textiel, dat voor 100% uit gerecycled PET bestaat en uit diervriendelijk Nappaleder.  

Ook wordt het MicroTech, dat voor het eerst in Polestar 3 werd geïntroduceerd, gebruikt voor de interieurafwerking van Polestar 4. MicroTech is een biologisch vinyl waardoor ruwe olie kan worden vervangen door dennenolie.

Performance en veiligheid

De Polestar 4 is het snelste productiemodel die de autofabrikant tot nu toe heeft ontwikkeld. Het model snelt in slechts 3,8 seconden van 0-100 km/u. De snelheid is niet alleen te danken aan zijn aerodynamische design maar vooral aan de elektromotor met een maximumvermogen van 544 pk. De '4' heeft een accucapaciteit van 102 kWh en kan zowel met enkelvoudige als dubbele motoren worden aangeboden. De Long range Single-motor heeft achterwielaandrijving en beschikt over een krachtige motor van 272 pk. De fabrikant schat in dat het bereik met deze versie richting de 600 km gaat (WLTP). De Long range Dual-motor heeft een vermogen van 544 pk en een actieradius van maximaal 560 km WLTP. Van de Dual-motor kan de elektrische motor vooraan worden uitgeschakeld op het moment dat die niet nodig is, om zo het bereik en de efficiëntie te vergroten. Het laden aan de snellader kan tot 200 kW. het voertuig heeft een 22 kW-lader aan boord. Daarnaast biedt de Polestar 4 de mogelijkheid om bi-directioneel (vehicle-to-grid) op te laden, als ook V2L (vehicle-to-load). Een warmtepomp is standaard aanwezig, waarmee de omgevingswarmte kan worden benut om zowel de cabine als de accu te koelen.


De Polestar 4 is voorzien van twaalf camera's, een radar en twaalf ultrasone sensoren. Een controlecamera houdt de ogen en hoofdbewegingen van de bestuurder in de gaten om vermoeidheid of andere belemmeringen te signaleren en zo incidenten te voorkomen. Het controlesysteem werkt samen met de hands-on detectie in het stuurwiel om de bestuurder actief betrokken te houden tijdens het rijden. Boven de stuurkolom een 10,2-inch display gemonteerd met informatie over snelheid, accu en actieradius, om de bestuurder goed te informeren tijdens het rijden. Bij het inschakelen van verschillende hulpsystemen kan er een virtuele omgeving worden getoond met informatie over andere weggebruikers, rijhulpfuncties en navigatie.

Uitrol Polestar 4

De Polestar 4 wordt in november 2023 als eerste gelanceerd in China. Voor Europa en Noord-Amerika staat een lancering gepland voor het begin van 2024, met de verkoop en na de zomer zullen starten. De consumentenprijs voor het instapmodel tikt nog net niet de € 65.000 aan. Een Long Range Dual Motor-versie wordt in 2025 verwacht. Naar verwachting begint deze met een instapprijs van ruim boven de € 70.000.


Deel het artikel

Zijaanzicht van zilveren elektrische Hyundai Ioniq 5 die bij een muur staat geparkeerd
door Mindert Westra 25 oktober 2025
Hyundai heeft opnieuw een versie van de Ioniq 5 uitgebracht. Het is de opvolger van de Kona, maar zelf geeft de fabrikant aan dat het model gebaseerd is op de Pony.
Iemand houdt een laadpas van Vandenbron voor aan een laadstation
door Mindert Westra 6 oktober 2025
Op zoek naar een geschikte laadpas voor je EV? Lees hier alle informatie over het gebruik! Hoe werkt het✔ Wel of geen abonnement ✔ Laadkosten ✔ Laadpaal thuis?✔
Een lichtblauwe Volkswagen ID.Buzz rijdt door het bos
door Mindert Westra 22 september 2025
WLTP is een testmethode waarmee de actieradius van elektrische voertuigen nauwkeurig kan worden vastgesteld. Hoe werkt het?
Interieur van een autoreparatiewerkplaats met een blauwe autolift en gereedschap.
19 september 2025
Elektrische auto's hebben minder onderhoud nodig, toch verdient het wel aandacht. Denk bijv. aan de accu, remmen, de banden en airco. Meer hierover in dit artikel.
Lees meer artikelen